Veertig jaar is ECT actief met een eigen inland containerterminal in Venlo. Vrijdag 7 oktober werd dat gevierd op Hutchison Ports Venlo. Het was destijds ECT’s eerste railterminal. Sinds 1982 heeft de terminal een grote ontwikkeling doorgemaakt, onder meer dankzij de binnenvaart. De bargeterminal breidt de komende jaren uit.
Met 24 wekelijkse spoorverbindingen van en naar Rotterdam en 5 wekelijkse binnenvaartdiensten op Rotterdam en Antwerpen is Hutchison Ports Venlo voor ECT een belangrijk onderdeel van het netwerk van European Gateway Services.
Logistieke hotspot
Het succes van Venlo is mede te danken aan de goede en intensieve publiek-private samenwerking, aldus ECT’s CEO Leo Ruijs: “De lange en goede samenwerking tussen de gemeente Venlo en de Provincie Limburg enerzijds en ECT anderzijds heeft mede aan de basis gestaan van het succes van Venlo als logistieke hotspot.”
Vanaf het begin, in 1982, reed er direct tweemaal daags een shuttletrein tussen Rotterdam en Venlo. Eind jaren 80 was uitbreiding van de terminal noodzakelijk en verhuisde ECT samen met partner Seacon Logistics naar de huidige locatie. In 2010 werd Venlo met de opening van de bargeterminal van ECT ook via het water ontsloten. De locatie in Venlo zit op een kruispunt van weg-, spoor- en waterverbindingen en midden in een aantrekkelijke economische regio.
Uitbreiden
De barge terminal is toe aan uitbreiding. In samenwerking met de gemeente Venlo en de Provincie Limburg, en met ondersteuning van de Europese Unie en de rijksoverheid, moet in de loop van 2024 de capaciteit praktisch zijn verdubbeld.