Blij waren de standhouders en bezoekers dat Holland Fisheries Event na corona eindelijk weer kon plaatsvinden. Ondanks de donkere wolken aan de horizon voor de visserij.
De beurs vond op 7 en 8 oktober plaats op Urk. De 75 standhouders waren eensgezind: “We zijn hier om de vissers te steunen.” En: “Nieuwe innovaties en ideeën zijn nodig om de visserij toekomstbestendig te maken.”
Tijdens de openingsspeech van Klaas-Jelle Koffeman, voorzitter van de organiserende Stichting Visserijdagen Urk, kwamen enerzijds de schone toekomst en de kaalslag in de visserij aan bod. Met de net gestarte saneringsregeling voor de visserij verdwijnen zestig kotters. En de hoge brandstofprijzen maken de
visserij op dit moment onrendabel.
“We zijn hier
om de vissers
te steunen
Menigeen vertelde op de beurs dat hij slechte nachten heeft gehad. “Hoe moet het verder.” Maar allemaal zijn ze vastbesloten de toekomst van de visserij zeker te stellen. Maar de hele keten wordt geraakt: scheeps- en reparatiewerven, toeleveranciers en de visafslag.
“Zwaar weer voor de vloot, het lijkt wel of we steeds meer water maken. Onze manier van leven lijkt te wankelen”, zei de Urker wethouder Nathanaël Middelkoop (Visserij en Economische Zaken). “Maar ik ben blij dat we hier staan en kunnen spreken over kansen en innovaties. We zijn er keer op keer met elkaar uitgekomen. De manier van vissen zal veranderen. Nieuwe voortstuwing, robotisering, automatisering en datagestuurd vissen… Daar kunnen we vandaag al iets van zien, het is wel de toekomst.”
Verduurzamen
“Het cluster Urk Maritime groeit al jaren als versterking voor de visserij”, aldus Middelkoop. “Verbreding van de sluis Kornwerderzand en verdieping van vaargeulen zitten inmiddels in een stroomversnelling, er liggen kansen. Niet achterover zitten, maar zelf de toekomst vormgeven.” Zijn boodschap: heb vertrouwen in de vissers, de wil om te verduurzamen is nadrukkelijk aanwezig.
Manager Albert Hartman van maritiem specialist VCU, dat weer in een eigen hal op de beurs stond, sprak van een bijzondere tijd. “Een groot deel van onze klanten gaat saneren, vermoedelijk zo’n 25. Dat is een aderlating.”
Bij de Visserij Coöperatie Urk werken circa honderd man in vaste dienst. “Wij moeten door.” Het bedrijf benut kansen in andere sectoren. “We zijn volop bezig met de bagger- en offshore-industrie en afgelopen weken hebben we bokken in Rotterdam van nieuwe kabels voorzien”, vertelde Hartman. “Wij mogen ook onze zegeningen tellen, het is de laatste jaren heel goed gegaan en we komen hier doorheen met elkaar.”
Aansluitend op de officiële opening bezocht wethouder Middelkoop met onder andere gedeputeerde Jan-Nico Appelman van Flevoland de diverse stands. Waaronder die van VCU, waar ze uitleg kregen over de Vision, de geautomatiseerde visverwerkingsmachine die in ontwikkeling is.
‘Smart fishing’
Louwe Post, directeur van Weforsea Crowdfunding en Weforsea Shipping stond op de beurs met het digitale logboek dat alle actuele gegevens van visserijschepen direct online verzamelt en zichtbaar maakt: smart fishing. “Inmiddels gebruiken tien schepen het digitale logboek. Het systeem is ook geschikt voor de binnenvaart. Je hebt heel veel inzicht en ziet circa 200 parameters die per seconde binnenkomen”, legde hij uit. “Je berekent de kostprijs per kilo vis en ziet bijvoorbeeld hoeveel liter gasolie gebruikt is per kilo vis.”
Met crowdfunding heeft Weforsea inmiddels 35 binnenvaartschepen gefinancierd. “Elk gefinancierd project is tot nu toe goed gelopen – geen uitvallers.”
Netwerken
Danny Verschoor, directeur van Van Gemert Scheepsschroeven, was ook van de partij: “Hier gebeurt het. Wij praten met klanten en potentiële klanten over schroeven. Een optimaal rendement is nieuw, maar voor schroeven is het nooit anders geweest, rendement ten opzichte van brandstof.”
Directeur Hans Juch van De Wit Assurantiën vond de beurs belangrijk om te netwerken met nieuwe en bestaande contacten. “Er is wel wat te vertellen, de vissers hebben het heel zwaar. Dus vooral contacten steunen.”
Voor Albert Visser, directeur bij machinefabriek De Waal, weegt ook het netwerken zwaar. “Voor mij is het de eerste keer op Holland Fisheries Event en voor De Waal de derde keer. Urk is een cluster, net als Werkendam. Urkers willen kwaliteit; als ze dat zien dan ben je welkom. We zijn een betrouwbare partner met afdichtingen, roeren en stuurmachines.”
Samen sterk
“Het is weer leuk hier te zijn”, zei Leon Padmos, directeur van Padmos. De scheepswerf had een gezamenlijke stand met Hoekman Shipbuilding en Flynth Adviseurs en Accuntants. “Wij besloten dit samen te gaan doen na de bouw van de MDV 1 en dat werkt voor ons nog steeds heel goed.” Inmiddels hebben ze samen drie schepen van het duurzame en innovatieve MDV-type gebouwd. “Een heel plezierige samenwerking. We hebben er zin in.”
Klaas Albert Hoekman van Hoekman Shipbuilding vond het “leuk dat de beurs er weer is”. Hij is blij dat zijn bedrijf naast de visserij ook werk heeft in de binnenvaart, kustvaart en de baggermarkt. “We zijn nu druk met het hermotoriseren van een duwboot met een nabehandelingssysteem en datzelfde doen we voor een garnalenvisser. Onze klanten worden daartoe verplicht en wij adviseren ze daarin en dat is goed voor onze kinderen; die hebben later schonere lucht.”
Johan Nooitgedagt, voorzitter van de Nederlandse Vissersbond, was primair aanwezig om de leden leden een hart onder riem te steken. “Ze hebben het extra zwaar door de gestegen brandstofprijs.” Voor gasolie is nog geen geschikt alternatief voorhanden.