Holland Shipyards Group gaat vier autonome, volledig elektrische veerboten bouwen voor Trafikverket uit Zweden. De ponten gaan varen in Stockholm en zullen worden bestuurd vanuit een bedieningscentrum op de wal.
“We zijn enorm trots om deel uit te maken van deze baanbrekende stap in de scheepsbouw”, zegt Cor Hoogendoorn, directeur van Holland Shipyards Group.
De aanbesteding heeft betrekking op vier veerboten, acht afmeerfaciliteiten, vier laadstations, twee laadstations, een simulator en een bedieningscentrum aan wal. Holland Shipyards geldt als een voorloper in de elektrificatie van schepen. Het bedrijf uit Hardinxveld-Giessendam leverde de afgelopen vijf jaar diverse elektrische en hybride veerboten aan klanten in Noordwest-Europa.
Autonoom, maar wel met bemanning
De veerboten van 86 bij 14,24 meter en een laadvermogen van zestig auto’s, zijn bedoeld als autonome schepen van IMO-niveau 2. Dit betekent dat ze op afstand worden gemonitord, maar dat er wel bemanning aan boord is die de controle kan overnemen wanneer dat nodig is. De oversteek gebeurt met een druk op de knop. Tijdens het aanmeren worden de schepen binnen circa vier minuten opgeladen door een walstroomvoorziening.
Om onafhankelijk van bemanningen te kunnen opereren, moeten veel systemen op afstand bedienbaar en redundant zijn, zodat er altijd een alternatieve optie beschikbaar is wanneer dat nodig is. Dat gebeurt op basis van het Integrated Automations System. Dit IAS zal worden gespiegeld in een controlecentrum op land, waar monitoringpersoneel volledige toegang heeft tot alle vitale functies van het schip.
De eerste veerboot moet in de tweede helft van 2024 worden afgeleverd. De andere vaartuigen zullen daarna met tussenpozen klaar zijn.