Bijna 15 procent van de bruine vloot heeft geen geldige certificaten. Dat blijkt uit een onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport.
De inspectie heeft begin september de certificaten van de gehele Nederlandse bruine vloot gecontroleerd. Van de in totaal 250 schepen bleken 39 geen geldig certificaat te hebben. Zij mogen niet varen. Eén schip kreeg direct een vaarverbod, de passagiers mochten niet mee aan boord naar de volgende bestemming.
Dodelijk ongeval
Aanleiding voor de controle was het dodelijk ongeval op 31 augustus 2022, toen op een historisch zeilschip uit Harlingen de giek brak door houtrot, zoals later bleek. Een 12-jarig meisje stierf daardoor.
De ILT verleent bijstand in het strafrechtelijke onderzoek van de politie. Aangezien bij een eerder ongeluk in 2016 een certificaat niet op orde was, besloot de ILT om alvast een check uit te voeren bij alle schepen van dezelfde organisatie voordat het onderzoek van de politie is afgerond.
Certificaten
De inspectie houdt toezicht dat de schepen waarvan de certificaten niet in orde zijn, niet gaan varen. Als het nodig is, treedt de ILT handhavend op met het opleggen van een vaarverbod.
De resultaten van de inventarisatie zijn voor de ILT aanleiding om deze maand met de keuringsinstanties, klassenbureaus en de brancheorganisatie om tafel te gaan zitten.
Schepen van de bruine vloot hebben verschillende certificaten nodig. Het hoofdcertificaat is vijf jaar geldig en wordt, als alles in orde is, afgegeven door erkende keuringsinstanties en klassenbureaus. Het certificaat van de tuigage, waar andere de mast, giek en touwen onder vallen, is 2,5 jaar geldig.
Veiligheidsinspecties
In 2017 heeft de OVV een onderzoeksrapport gepubliceerd over een ongeval op een ander zeilschip. In 2018 deed de ILT bij keuringsinstanties onderzoek naar hun werkwijze bij veiligheidsinspecties bij de bruine vloot en naar aanwezige kennis en vaardigheden. De conclusie was toen dat verbeteringen in de werkwijze waren ingezet en dat keuringsinstanties qua kennis, ervaring en werkhouding in staat zijn om mast- en tuigagekeuringen op een goede manier uit te voeren.
In 2019 heeft de ILT een instructie gepubliceerd om te zorgen voor eenduidigheid bij het onderzoek voor en de afgifte van binnenvaartcertificaten door de klassenbureaus en de keuringsinstanties. Ook is toen samen met de brancheorganisatie een branchenorm opgesteld.