- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsDroogte: mogelijk omvaren wegens éénrichtingsverkeer op IJssel

Droogte: mogelijk omvaren wegens éénrichtingsverkeer op IJssel

- Advertentie -

Delen

Het blijft te droog in Nederland. De incidentele en plaatselijke buien bieden maar kort en beperkt verlichting, waarschuwt het Managementteam Watertekorten. Omdat het Nederlandse crisisteam verwacht dat de droogte en de effecten ervan vanaf volgende week verder toenemen, zijn extra maatregelen in voorbereiding.

Eventueel zal Rijkswaterstaat eenrichtingsverkeer instellen op de Boven-IJssel voor alle scheepvaart vanaf een minst gepeilde diepte (MGD) van 1,45 meter. Dit is mogelijk noodzakelijk vanwege de dalende waterstanden op de IJssel. Hierdoor wordt de vaargeul steeds smaller en kan er niet meer veilig in twee richtingen worden gevaren.

Scheepvaart vanuit Duitsland richting Kampen en de Twentekanalen moet na het ingaan van deze maatregel omvaren via de Waal, het Amsterdam-Rijnkanaal en het IJsselmeer. De recreatievaart kan gebruik te maken van de Randmeren.

“Vanwege de waterstanden is de Waal de optimale route”, aldus Rijkswaterstaat. Die adviseert deze route zodat het water in de stuwpanden in Nederrijn op peil gehouden kan worden.

Managementteam Watertekorten

Er zijn inmiddels al diverse maatregelen ingezet, zoals het schutten op basis van vraag en aanbod bij sluis Eefde en het doorlaten van zoet water via stuw Hagestein tegen verzilting Lek en Hollandsche IJssel.

Het Managementteam Watertekorten (MTW) bereidt extra maatregelen voor als de verzilting in het westen en de droogte in het oosten verder toenemen. Dit overleg is actief als er een feitelijk nationaal watertekort is (opschalingsniveau 2). Het MTW bestaat uit Rijkswaterstaat, waterschappen, drinkwaterbedrijven, provincies en de ministeries van LNV, EZK en IenW. Zij besluiten tot eventuele nationale en bovenregionale maatregelen om de waterverdeling zo optimaal mogelijk te houden.

Amsterdam-Rijnkanaal

Om de toenemende verzilting van het Amsterdam-Rijnkanaal tegen te gaan, worden twee maatregelen voorbereid. De eerste is het activeren van een bellenscherm op de bodem van het Noordzeekanaal ter hoogte van gemaal Zeeburg. De luchtbellen uit deze buis brengen het zoute water omhoog. Dat komt vervolgens terecht in de zoetwaterstroom die vanuit het Amsterdam-Rijnkanaal richting Noordzee gaat. Zo wordt het zoute water tegengehouden en stroomt het terug naar het Noordzeekanaal.

De tweede maatregel is het inzetten van de energiecentrale bij Diemen voor de doorvoer van water van het Markermeer naar het Amsterdam-Rijnkanaal. Dat helpt ook om de verzilting te bestrijden.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -