Weer viel een mijlpaal te vieren in het bouwproces van de Ab Initio: donderdag 31 maart ontvingen opdrachtgever STC Group en bouwer Concordia Damen relaties voor het startsein van de afbouw.
De Ab Initio gaat een belangrijke rol spelen tijdens de opleiding van vmbo-leerlingen, mbo- en hbo-studenten die bij STC Group een maritieme opleiding volgen. Het innovatieve opleidingsschip lag 31 maart afgemeerd in de Werkendamse Biesboschhaven. Op de wal stond een knusse en goed verwarmde feesttent die de gasten tegen de opkomende kou beschermde.
Kijkje aan boord
Na de ontvangst en toespraken van Chris Kornet, CEO van Concordia Damen, en Jan Kweekel, lid van het college van bestuur van STC Group, konden de nieuwsgierige genodigden een kijkje aan boord nemen… en constateren dat er nog heel wat werk te doen is. Alle verblijfsruimten en het stuurhuis zijn nog leeg. Ook de machinekamers zijn verre van compleet.
De datum voor de doop staat echter al vast, vertelde Nicole van Spronsen, projectleider namens STC Group: “Op 8 september. Vlak na de Wereldhavendagen in Rotterdam. Daar willen we het schip ook al tonen en laten varen.” Vervolgens kan het opleidingsschip in het nieuwe schooljaar vol aan de bak.
Prinsessen
“We zijn nu halverwege”, legde Jan Kweekel uit waarom de start van de afbouw met een receptie werd gevierd. “We willen laten zien hoe ver we zijn.”
Chris Kornet glunderde al even trots: “Dit gebeurt eens in de zestig jaar.” De nu door STC gebruikte Prinses Beatrix en de Prinses Christina (voormalige KOFS-instructievaartuigen) dateren namelijk uit respectievelijk 1960 en 1963.
Concordia Damen won de aanbesteding van de Ab Initio. De Werkendamse werf bevestigt met de bouw van het modernste opleidingsschip dat vanaf komend najaar rondvaart, zijn vooraanstaande positie als het om maritieme innovatie gaat. Een dag vóór de receptie gaf minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat ook al het startsein voor de bouw van het eerste drogeladingschip op waterstof, het voor de NPRC varende ms Antonie van Lenten Scheepvaart.
Waterstof
Ook de Ab Initio kan straks op waterstof varen. Dat sluit aan bij de vooruitstrevendheid van de binnenvaart, zei Jan Kweekel. “We willen de leerlingen voorbereiden op de moderne nieuwe technieken. Zoals waterstof en elektrisch varen, maar ook digitalisering. Aan boord komt ook een fieldlab, waar studenten van mbo- en hbo-opleidingen onderzoeksprojecten gaan doen. Onder meer naar digitalisering in de scheepvaart.”
De Ab Initio krijgt niet alleen een waterstofgenerator, het schip kan straks op drie manieren worden aangedreven. Het kan ook op de accu’s en met een gewone dieselmotor varen. “Wel Stage V natuurlijk”, aldus Chris Kornet.
Financieel haalbaar
Hij haalde ook het belang van de ontwikkelingen in de binnenvaart aan: “We helpen graag mee om de energietransitie voor elkaar te krijgen. Niet alleen technisch… Het moet ook financieel haalbaar zijn.” Niet alleen de investering maar ook als een schip in bedrijf is, maakte Chris Kornet duidelijk:. “Je moet naar de total costs of ownership kijken.”
De beslissing om ook waterstofaandrijving toe te voegen werd pas afgelopen december genomen. De wens bestond al langer, maar het was lastig om het financieel rond te krijgen. Met hulp van de gemeente Rotterdam, EICB, Zepp, Shell en een bijdrage uit de subsidie voor duurzame scheepsbouw. Lloyd’s Register helpt STC Group met de benodigde vergunningen.
Teamprestatie
De realisatie van de Ab Initio is vanaf het begin (niet toevallig ook de betekenis van de naam van het schip) een teamprestatie. Zo dachten leerlingen, studenten en docenten mee over de naam, het programma van eisen. STC Group werd bijgestaan door experts uit de binnenvaart en scheepsbouw.
Naast Concordia Damen zijn tal van innovatieve Nederlandse producenten en onderaannemers bij de bouw betrokken. Veel daarvan steunen het project ook in de vorm van sponsoring.
Technieken van de toekomst
Daarnaast is het schip uitgerust met de nieuwste technieken en zonnepanelen. Zodat het duurzaam én technisch state of the art is. “Een 8 is goed, maar wij gaan voor een 10”, klonk de werfdirecteur ambitieus. “De leerlingen die er op gaan varen, zijn de binnenvaartondernemers van de toekomst. Dan moeten ze ook leren werken met de technieken van de toekomst. Zodat ze kunnen varen met de schepen die wij bouwen.”
De bemanning en docenten die aan boord gaan werken zullen zelf ook de nodige extra opleidingen moeten volgen. “Voor het bunkeren van waterstof bijvoorbeeld”, zei Jan Kweekel.
Bedden van 2 meter
De Ab Initio is 67 meter lang. Het casco liet STC Group, in samenwerking met Gebroeders De Jonge Shipbuilding Services, in het Servische Aspatin bouwen. Op 3 januari vertrok het daarvandaan naar Nederland.
Er komen 37 slaapplaatsen aan boord. Jan Kweekel: “Op de vorige schepen waren de bedden 1,75 meter. Nu zijn ze 2 meter lang. Jongeren zijn tegenwoordig veel langer. We hebben nu ook een aparte afdeling voor de vrouwen aan boord.”