- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwTinnemans Floating Solutions levert Teunis precies op tijd

Tinnemans Floating Solutions levert Teunis precies op tijd

- Advertentie -

Delen

Tinnemans Floating Solutions uit Maasbracht heeft de nieuwe duwboot Teunis (19 x 10 meter) op tijd opgeleverd aan Booij Duwvaart. Voortgestuwd door twee Caterpillar-motoren van elk 1.115 pk gaat het vaartuig met vier duwbakken varen in de wateren rond Zeeland. Het verband is dan in totaal 200 meter lang en vervoert een tonnage tot 11.000 ton.

Het Maasbrachtse familiebedrijf Tinnemans Floating Solutions is een bekend adres voor dokken, klassewerkzaamheden, interieurbouw en reparaties, maar ook een gerespecteerde partner voor nieuwbouw. Tinnemans heeft in  de  afgelopen  jaren  een  goede naam opgebouwd met nieuwbouw van boten als de Lianco, Thejos, Bryan, Libra en Jannick (eveneens eigendom van Booij Duwvaart) en de afbouw van onder andere de motorschepen Zonga, Vios en Wiljaco-F. Ook kozen diverse passagiersschepen, jachten en overheidsvaartuigen hier het ruime sop.  Mogelijk gemaakt in samenwerking met voornamelijk Maasbrachtse onderaannemers.

Trillingvrije woning

In de productiehal van Tinnemans Floating Solutions waren het spannende weken. “De laatste loodjes van nieuwbouwprojecten zijn altijd intens, maar deze keer nog iets extra”, zeggen de directeuren Jan en Geert Tinnemans. “De twee Caterpillars 3508, boegschroef en generatoren, voldoen aan CCR2 en moesten nog vóór het einde van 2021 ingebouwd en gestart worden. Dus rustig aan doen was echt geen optie.”

Vergeleken met de vijf eerder gebouwde duwboten heeft de Teunis grotere schroeven (1,75 meter), verbeterde staalbuizen, een rechtopstaande boegschroef en een onafhankelijk bedienbaar 4-roerensysteem (2 x 2). Gekozen voor een grotere manoeuvreerbaarheid en een hoger rendement.

Ook verschillend met de eerdere duwboten is dat de woning flexibel is opgesteld. Door deze ophanging voldoet de Teunis aan de huidige regelgeving voor geluidseisen en resonantie. Het systeem biedt het nodige comfort voor de bemanning. De stuurhut staat op een driedelige hefkolom met een maximale kijkhoogte van 13,50 meter.

Op de Teunis is een sleeptrekhaak geïnstalleerd, zodat de duwboot ook inzetbaar is voor sleep- en trekwerkzaamheden. De Teunis zal voornamelijk met staal en ijzererts varen.

Doordacht

Aangezien de Teunis voornamelijk in de zoute wateren van Zeeland zal varen is er aan dek veel roestvaststaal toegepast:  onder andere de relingen, omlijstingen van raam- en deurkozijnen, afdichtingsranden van deksels, de trappen en het rvs halfrond op berghout en boeiing.

Voor het interieurontwerp en de betimmering deed de familie Booij een beroep op de interieurafdeling van Tinnemans Floating Solutions. Met zes slaapkamers aan boord is er voldoende ruimte voor de bemanning. “In vergelijking met de duwboot Jannick, waar we de koopovereenkomst pas in een later stadium van de bouw sloten, hadden we bij deze duwboot wel de nodige tijd om eigen keuzes te maken betreffende indeling en materialen van het interieur. In samenwerking met Geert Tinnemans hebben Mathieu en Ezra Booij gekozen voor functionele en onderhoudsvriendelijke materialen voor de woning en de stuurhut. De vaste bemanning gaat veel gemak ervaren in de doordacht ontwikkelde woning.”

Tinnemans-familie

Met de oplevering van de Teunis kwam er een einde aan de zeer goede samenwerking tussen het Tinnemans-team en de familie Booij. Er was altijd wel iemand van de familie Booij op de werf te vinden, zodat dringende vragen direct konden worden beantwoord en de benodigde snelheid van de bouw mogelijk was.

Jan Tinnemans: “Op advies van de vorige generatie, mijn vader Jan en oom Pierre Tinnemans, die na hun pensioen nog actief betrokken waren bij het reilen en zeilen van onze scheepswerf, zijn we aan deze duwboot begonnen. Op de achtergrond  en voor het vullen van de zogenaamde ‘dode’ uurtjes. In die periode was er veel vraag uit de markt naar nieuwe duwboten, maar dat het uiteindelijk wederom met een mooie samenwerking met Booij Duwvaart zou eindigen, was ons toen nog niet bekend.”

“Het voelt vreemd  aan om iedereen uit te zwaaien in Maasbracht. Het voorbije half jaar ben ik met veel liefde opgenomen in de Tinnemans-familie. We hebben samen hard gewerkt aan de afbouw van de duwboot maar de gemoedelijke, informele werksfeer met af en toe een dolletje en een pilsje, waren zeker zo prettig”, aldus Ezra Booij.

Het stuurhuis van de Teunis. (foto Noud van der Zee)

Met vereende krachten

Er is in Maasbracht met vereende krachten aan de Teunis gewerkt. Tinnemans heeft de bouw van het stalen casco voor zijn rekening genomen, evenals de stuurhut met hefgeleidekolom, de isolatie, de grondhoutwerkzaamheden en de complete interieurbouw.  TFS leverde de ankerlieren en verzorgde de complete conservering aan binnen- en buitenzijde van de duwboot. Het staal kwam van Stigter Staal.  En last but not least siert een aluminium Tinn Silver-boot het dek.

Ship Vision gaf advies. Het elektrische en nautische pakket  is verzorgd door Vissers & van Dijk. RVS Arafat droeg zorg voor de rvs-werkzaamheden. Van Lier Installatietechniek verzorgde het sanitair en de cv-installatie. OMRU leverde de scheepsramen en deuren. Frencken Woninginrichting verzorgde de stoffering. GSH bracht de isolatie in de machinekamer aan.

De Caterpillars en de generatoren kwamen van ADR Marine Power en Yerseke Engine Service, de boegschroefinstallatie van Multi Diesel Service.  De koppellieren zijn geleverd door Scheepswerf Gebr. Kooiman. De beweegbare stuurhuttrap door Blommaert. De roeren en schroefassen werden geleverd door De Waal. Straatman tekent voor de sleep-/trekhaak. De monsterklus van transport en tewaterlating werd uitgevoerd door Van de Wetering Boat & Special Transport. Dat gebeurde in samenwerking met Peinemann, dat daarvoor de zwaarste mobiele kraan van Nederland inzette.

tekst: Noud van der Zee

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -