De overslag in de haven van Hamburg is tijdens de eerste negen maanden van dit jaar met 2,9 procent gegroeid naar 95,8 miljoen ton. Door de verdieping van de Elbe doen grotere containerschepen de Duitse haven aan. Ondanks de onzekerheden in wereldwijde logistieke ketens verwacht het havenbedrijf dit jaar uit te komen op een totale overslag van 130 miljoen ton.
De overslag van bulkgoederen is gegroeid, wat vooral te maken had met een toename van de kolen- en ertsenimport. De overslag van vloeibare lading bleef nagenoeg stabiel. Granen en oliehoudende gewassen lieten een daling zien. Het stukgoed is lichtjes gestegen.
Meer volle containers
De containeroverslag groeide met 2,4 procent naar 6,5 miljoen TEU. Ten opzichte van vorig jaar zijn in Hamburg minder lege en meer volle containers overgeslagen. Het containerverkeer met China, Hamburgs belangrijkste partner in de containersector, is gegroeid. Dit geldt ook voor de Verenigde Staten. Verder is ook de containertrafiek met onder meer Azië, Afrika, Brazilië en binnen Europa met Zweden, Denemarken en Polen gegroeid. Van en naar Australië zijn er minder containers vervoerd.
De grote lijndiensten profiteren van de verdieping van de Elbe, die deels voltooid is. Het aantal Megamax-containerschepen dat Hamburg aanliep, is hierdoor gestegen.
De komende zes maanden wordt de Elbe-verdieping afgerond, waardoor dit aantal verder zal oplopen en Hamburg zijn positie als containerhaven kan versterken. Het spoor heeft zijn rol in de aan- en afvoer van containers verder kunnen uitbouwen. Dit ondersteunt de positie van Hamburg als grootste spoorhaven in Europa.
Economie vertraagt
Ondanks de positieve overslagcijfers heeft de haven de volumedaling van 2020 door corona nog niet gecompenseerd. Wereldwijde logistieke ketens zullen naar verwachting ook de komende maanden volatiel blijven. Vertragingen van schepen en leveringen zetten ook zeehavens onder druk. Hoewel in Hamburg 24/7 goederen worden afgehandeld, blijft de situatie gespannen.
Grote delen van de Duitse industrie kampen al maanden met knelpunten in hun supply chains en moeten daardoor noodgedwongen de productie aan banden leggen. Het Duitse ifo-instituut becijferde dat de Duitse industrie inmiddels 40 miljard euro schade heeft opgelopen. Ifo gaat uit van een vertraagde economische groei in het vierde kwartaal van dit jaar.
Het marketingbureau van de haven van Hamburg verwacht desondanks nog een lichte stijging van de overslag. Een jaarresultaat van 130 miljoen ton en 8,7 miljoen TEU acht het nog haalbaar.
Containeroverslag op de Burchardkai. (foto HHM / Hasenpusch Productions)