Of Strauss er een wals over zou hebben geschreven, zullen we nooit weten. ‘Das Blaue’ is op de Stolt Donau ook niet te vinden. Overigens zou over de techniek tussen boeg en spiegel wel een symfonie te schrijven zijn. De witte ‘S’ in het wereldwijd gebruikte rode logo, het rvs en het gele signaal zouden er herkenbaar kleur aan geven.
Ook doopvrouwe Christa Cramer gaf er op 29 oktober onder belangstelling van een groot publiek kleur aan door een fles champagne tegen de boeiing te zwieren begeleid door de woorden: ”Ik doop u, Stolt Donau, en wens u en bemanning behouden vaart.”
Mts Stolt Donau is een in China gebouwd rvs chemical tanker-casco, bij Shipyard Den Breejen afgebouwd. Mercurius Shipbuilding is de opdrachtgever die het schip op bareboat charter verhuurt aan Stolt Tankers. Al dertig jaar is er samenwerking tussen Stolt en Mercurius.
De Stolt Donau is een 110 x14 x 4,50 = 5.000 ton grote, klasse 2.2-tanker. Op laagwater kan het schip veilig 700 ton meenemen, op 1,45 meter. Het is ontstaan door jarenlang opeengestapelde ervaringen. De voortstuwing bestaat uit drie Mitsubishi-motoren op het voorschip in combinatie met een SCR Emigreen Stage V-systeem. Met Veth Propulsion L-thrusters ligt het schip dieselelektrisch aangedreven op koers.
Verkeerstoren
We hebben een afspraak aan boord met Maickel Uijtewaal van het management van Stolt Tankers. Hij werkt vanuit Zug en is de man die het op 30 december 2019 van Stolts General Manager Binnenvaart Frank Maerckaert overnam. Hij vraagt of we eerst even het schip willen zien… Graag!
Een sightseeing volgt. De stuurhut oogt door de apparatuur als een verkeerstoren. Radars-, camera’s-, parameters, regelaars, beveiligingen en frequentiemeters brengen het tot leven, waarbij we begrijpen dat ‘traditioneel’ hier achterhaald is. Als weetje horen we van een elektricien dat aan boord 170 kilometer kabel is verwerkt. Het comfort in de bemanningsruimten heeft een ster.
Een deel van de bemanning is in dit stadium al aan boord. “Het hoe en waarvoor leer je het beste tijdens de afbouw Dat de bemanning vooraf weet hoe er straks mee om te gaan, is veiligheid!”
Het roefdek heeft een ingang naar de verblijven en de Veth-thrusters. Het ontwerp van het onderwaterschip met thrusters en gondels is gemaakt door SasTech, in opdracht van Oudcomb. Het woongedeelte beslaat de totale scheepsbreedte. Er is een achterdek maar er zijn geen gangboorden.
Het voortstuwingssysteem is uitgelegd om afhankelijk van de ontwikkelingen in de toekomst op alternatieve brandstof te functioneren. Voor het opslaan of realiseren hiervan is er een nu nog lege ‘technische ruimte’. Men denkt aan waterstof, methanol of bio… De tijd zal het leren. De focus ligt op duurzaamheid.
Het trunkdek, leidingsysteem inclusief een manifold voor veertien verschillende partijen is kunst van Leemberg Pijpleidingen. De firma heeft dit prefab, tot een millimeter achter de komma aangeleverd.
Specialisme
Sjaak Oudakker is tijdens de afbouw van een gecompliceerde rvs-tanker nooit ver uit de buurt. In deze nichemarkt, waarin hij zelf een aantal schepen exploiteert en waarin Mercurius en Stolt zich specialiseren, heeft Sjaak expertise. In totaal zijn er zo’n honderd rvs-tankers, waarvan pakweg dertig moderne hightech-schepen.
Voor survey reisde hij in de coronaperiode toch tweemaal naar China. De eerste keer verbleef hij veertien dagen in quarantaine, de tweede keer vier weken. Een bijkomstigheid zonder amusement of avontuur. Niettemin is hij enthousiast over de Stolt Donau en hij heeft inmiddels ervaring om goed dragende chemietankers te realiseren met het accent op schone revolutionaire voortstuwing.
Zijn grootste werkstuk hier aan boord –overigens met de zeer gewaardeerde medewerking van Wilfried van der Drift en het team van Den Breejen evenals Stolts technische man Robert van Ee – is de voormachinekamer. Naast de volledige voorstuwing van Mitsubishi Stage V is daar ook de boordenergie, boegbesturing van Veth Propulsion en een enorme Heatmaster-ketel. Het is vol! En dat allemaal om gewicht op het achterschip te reduceren ofwel de laagwaterhobbel te tackelen en daarbij zoveel mogelijk tonnage naar onder andere BASF te kunnen brengen.
“Hiervoor is Stolt aangesloten bij het project UN Sustainable en Development Goals (VN’s ‘duurzame en ontwikkelingsdoelen’.) De grootste focus ligt hierbij op verantwoorde consumptie en productie, Climate action en Life below water. Daarom heeft Stolt-Nielsen ook een actieve rol bij het Maersk Mc-Kinney Moller Center for zero carbon schipping en het Norwegian Hy-ship-project (voor de ontwikkeling van waterstof-aangedreven schepen).”
“Onze planeet moet worden beschermd en Stolt-Nielsen werkt daaraan mee. Je moet nadenken over een nieuwe generatie schepen. Dat doen we ook over chemie, het begint bij olie maar daar worden ook vele luxeproducten van gemaakt, er is dan ook een toenemende vraag naar chemie.”
Hoed af
De samenwerking met Mercurius wordt volgens Uijtewaal getypeerd door betrouwbaarheid: “Je maakt een deal en het gebeurt zoals is afgesproken.”
De scheepsbouw vindt hij enorm interessant. “Het begint met een staalplaat en als het schip hier wegvaart, is het een schitterend product vol techniek. Het fascineert mij als ik deel voor deel zie opbouwen. Ik neem mijn hoed af voor de makers!”
“Het verschil maakt ook de mensen aan boord, daar zijn we goed voor. Er zijn er meerdere die al dertig jaar bij de firma zijn. Sandro Kapler is zo iemand en wordt hier één van de kapiteins.”
We bedanken de sympathieke Maickel voor zijn tijd. Er is nog meer te doen als je bedenkt dat hij wereldwijd zo’n 6.000 collega’s heeft op schepen, terminals et cetera. in meer dan dertig landen, en Stolt is zelfs ook actief in de aquacultuur: met de kweek van tong en schol.
Er varen nu 36 binnenvaarttankers. Stolt Tankers is genoteerd aan de Oslo Stock Exchange maar het binnenvaarthoofdkantoor staat in het Zwitserse Zug. De bevrachting wordt door een enthousiast en ervaren team vanuit Rotterdam gedaan.
tekst: Johan de Witte