HGK Shipping breidt zijn vloot uit met twee binnenvaarttankers. Voor de twee type C-tankers heeft Häfen und Güterverkehr Köln opnieuw een order geplaatst bij de Nederlandse scheepsbouwer De Gerlien van Tiem. De schepen worden meteen al voorbereid op het varen op waterstof.
Waterstof speelt een belangrijke rol in de bedrijfsstrategie van innovatie en duurzaamheid. Dit komt tot uiting in het ontwerp van de nieuwe schepen, die alvast worden voorbereid op de schone brandstof. Ze krijgen daarvoor bijvoorbeeld een lege ruimte, waar in de toekomst opslagfaciliteiten voor waterstof kunnen worden geïnstalleerd.
Toekomst
De nieuwe schepen zullen worden ingezet voor HGK Liquid Chemicals. Die business unit levert aan diverse industriële sectoren lichte en zware vloeibare chemicaliën en ongevaarlijke vloeistoffen.
Business Unit Director Norbert Meixner licht de stap toe: “Met deze twee nieuwe schepen breiden we onze vloot verder uit op een volledig nieuw niveau. Wij zijn ervan overtuigd dat waterstof een belangrijke, zo niet dé energiebron van de toekomst zal zijn. Daarom zijn we nu al bezig de ontwerpen van onze schepen zo voor te bereiden dat ze in de toekomst met waterstof kunnen worden aangedreven. We hebben ook de mogelijkheid om de lege ruimte op alternatieve manieren te gebruiken, bijvoorbeeld door batterijen te plaatsen.”
De Gerlien van Tiem
Het is de bedoeling dat de nieuwe schepen al in het eerste kwartaal van 2023 in de vaart komen. HGK Shipping heeft mede vanwege deze “uitdagende deadline” opnieuw gekozen voor samenwerking met De Gerlien van Tiem, stelt het bedrijf. De werf in Druten is ook vanaf het eerste idee betrokken geweest bij het ontwerp van het nieuwe scheepsconcept, waarvoor inmiddels het contract is getekend. Dat ontwerp is ontwikkeld in het eigen Design Center van HGK Shipping.
“Een type C-tanker met speciale tanks voor het vervoer van sterk corrosieve lading, geoptimaliseerd voor varen ondiep water en ‘klaar voor H2’”, aldus Tim Gödde van HGK Shipping. “Het feit dat we dit toekomstgerichte concept kunnen realiseren, is voor alle collega’s van het Design Center een bevestiging van de koers die we nu al twee jaar lang voortdurend en doelbewust varen. Dit uitstekende project legt voor ons de basis om in de toekomst met waterstofaangedreven aandrijfsystemen te kunnen werken.”