North Sea Port, de Vlaamse overheid en Rijkswaterstaat doen samen onderzoek naar de in het Kanaal Gent-Terneuzen ontdekte bacterie die schepen aantast. Begin augustus werd in de jachthaven van het Vlaamse Zelzate versnelde corrosie vastgesteld bij enkele jachten. Dat wordt veroorzaakt door een volop in het water aanwezige bacterie.
De bacterie werd ontdekt door de Hoge Zeevaartschool in Antwerpen. Het onderzoek van North Sea Port, Rijkswaterstaat en de Vlaamse overheid richt zich “op de omstandigheden waarin deze corrosie zich net op deze locatie in het Kanaal Gent-Terneuzen heeft kunnen voordoen”, bericht North Sea Port. Volgens het havenbedrijf van Gent, Terneuzen en Vlissingen gaat het om een “natuurlijk, geen abnormaal, fenomeen dat geen gevaar vormt voor de volksgezondheid”.
Versnelde corrosie
Dat bacteriële corrosie de oorzaak is van de schade aan de jachten in Zelzate, is een feit, stelt North Sea Port. Het verschijnsel heet ‘microbieel geïnduceerde corrosie’ (MIC). Die zorgt er voor dat micro-organismen het corrosieproces van ijzer aanzienlijk versnellen. Dat kan nadelig zijn voor schepen, maar ook voor damwanden en dergelijke.
Na eerste onderzoek doen zich in andere jachthavens op het Kanaal Gent-Terneuzen geen problemen voor met de bacterie. Ook bij haveninfrastructuur zoals damwanden, of aan de corrosiebescherming en rompen van andere schepen is geen schade geconstateerd.
Waterkwaliteit
Het onderzoek van de Vlaamse en Nederlandse instanties richt zich op de vraag welke omstandigheden ervoor hebben gezorgd dat de schadelijke bacteriën precies in deze, kleine, jachthaven woekeren?
Om deze factoren in kaart te brengen, verzamelen de partijen allerlei data: eerdere metingen van de waterkwaliteit, recente (duik)inspecties van damwanden, ervaringen en onderzoeken van bedrijven en andere havens. Indien nodig wordt aanvullend onderzoek verricht.
North Sea Port: “Opzet is om zo in loop van de komende weken antwoorden te vinden op de vraag wat de omstandigheden waren waarin de bacteriën zich voordeden en te weten te komen of er op het Kanaal Gent-Terneuzen zich nog zulke omstandigheden (kunnen) voordoen.”