De afbouw van de Harle Express was een bijzonder project voor GS Yard. Staat de Groningse werf vooral bekend om zijn tankers, nu ging het het om een landingsvaartuig. Het schip is gebouwd in opdracht van Reederei Warrings uit het Noord-Duitse Carolinensiel. Die gaat er vanuit Harlesiel mee varen op de Oost-Friese Waddeneilanden Wangerooge en Spiekeroog.
Reederei Warrings heeft al zo’n landingsvaartuig, de Harle Gatt. De verbinding met het vasteland is voor de eilanden een essentiële levensader. De schepen zorgen voor de bevoorrading van allerlei goederen en post. Er worden onder meer 20-voetscontainers overgezet, die worden geladen met een zware heftruck. Daarnaast is het schip, met een klep gebouwd als landingsvaartuig, ook zeer geschikt voor kustbeschermingswerkzaamheden.
Het typeert de veelzijdigheid van Reederei Warrings. Met een derde schip, de Harle Kurier, verzorgt het familiebedrijf namelijk ook een veerdienst tussen Wilhelmshaven en Eckwarderhörne, natuurtochten op de Duitse Wadden en havenrondvaarten naar JadeWeserPort, de containerhaven van Wilhelmshaven.
All Pumps Holland leverde een Victor-pompenpakket. Promarin Propeller- und Marinetechnik deed dat met de 4-bladsschroeven en schroefassen. De motorbediening van Straathof Controls is verzorgd door Haisma Scheeps- & Industriemotoren.
Tischlerei und Alubau Wessels bouwde het stuurhais en de acccommodatie. Van Verhaar Omega komt de elektrisch aangedreven boegschroefinstallatie. WindeX Engineering leverde rvs klaproosters.