Greenchoice, Vattenfall en Portliner willen samen een drijvend laadstation met een flowbatterij ontwikkelen in het havengebied van Rotterdam. De bedrijven hebben daarvoor een intentieovereenkomst gesloten. Het doel is ‘groen varen’ te stimuleren voor zowel binnenvaart- als zeeschepen.
Portliner is opgezet door Ton van Meegen om volledig elektrische schepen te laten bouwen. Daarbij kiest hij voor de flowbatterij. Daarbij is de energie opgeslagen in elektrolyt in plaats van in gangbare lithium-ion-cellen.
Windpark Hartelkanaal
Samen met Vattenfall en Greenchoice onderzoekt Portliner de kansen voor een ponton met een Vanadium Redox Flowbatterij. Deze batterij moet in de Rotterdamse haven laden en ontladen mogelijk maken en worden aangesloten op windpark Hartelkanaal. Zo kan de batterij worden opgeladen met duurzaam opgewekte stroom van windmolens en als laadstation gaan dienen voor binnenvaart- én zeeschepen.
“Hoewel in de meeste havens voor de binnenvaart wel al stroom beschikbaar is voor het opladen van batterijen, is er nog geen overtuigende oplossing om zeeschepen snel van voldoende stroom te voorzien”, stellen de drie bedrijven. “Het laadstation met de Vanadium Redox Flowbatterij moet voor beide type schepen een oplossing gaan bieden.”
Onbeperkt opladen
“Het ponton/laadstation zal ook uitstekend in staat zijn om op de nationale energiemarkten het elektriciteitsnet te balanceren en een betrouwbare levering van groene stroom te garanderen”, verwachten Greenchoice, Vattenfalle en Portliner. “De flowbatterij kan onbeperkt op- en ontladen, zonder slijtage of veroudering. Daarbij is er relatief weinig energieverlies waarmee het een duurzame optie is.”
Ze streven ernaar het project dit of volgend jaar te realiseren. Portliner ontwikkelt, ontwerpt, financiert en realiseert het ponton met de Vanadium Redox Flowbatterij. Vattenfall levert kennis van de energiemarkt en verzorgt de techniek tussen het ponton en het energienet. Greenchoice biedt de locatie, de netaansluiting en de stroom voor de batterij.