Wanneer de knowhow van een tanker betreffende weerstand, sterkte, draagvermogen, werkbaarheid, snelheid, rivier- en Kanalfähigkeit in de computer van RensenDriessen Shipbuilding wordt ingevoerd, rolt er een type Moneymaker uit! Maritiem gezien is het een alleskunner met gracieuze lijn waar elke onvolkomenheid is uitgestuft. Voorzien van modern eigentijdse inrichting en geconserveerd als een pleziervaartuig heeft mts Maasvallei het voorkomen van een specifiek en duurzaam Nederlands product.
Het 110 x 11,45 meter grote casco liet RensenDriessen Shipbuilding bouwen in Nantong. Dat gebeurde in opdracht van de BV De Goeij Maasvallei. Dolderman, de toonaangevende Caterpillar-dealer, en Den Breejen Shipyard, met scheepsbouw in de genen, maakten er in collegiale samenwerking een schitterende tanker van.
Theo de Goeij (67), begon ooit met de kempenaar Jeanne. Inmiddels heeft hij voldoende kilometers achter de rug voor een verdiend pensioen.
Waarom dus toch nog een nieuwbouwtanker, Theo?
“Je weet dat mijn zoon Twan makelaar is bij RensenDriessen. Hij vroeg me, nadat we ons laatste schip aan mijn dochter Cecile en haar man Dennis hadden verkocht, of het ‘de geraniums’ óf nog ondernemen zou worden? Na overleg met mijn vrouw Fien koos ik voor het laatste, want toevallig vind ik ondernemen leuk. Het blijft boeiend.”
“Bovendien heb ik compagnons: mijn zoon Twan, dochter Cecile met haar man Dennis en Dennis Mandemaker participeren in De Goeij Maasvallei. Jonge ondernemers met kennis!
Ook de inzet en het enthousiasme van de junior Mandemakers maken dat ik vanuit Nijmegen elke dag met plezier naar boord rij.”
Wie zijn dat?
“Wacht, ik bel ze wel en oordeel zelf.”
Matthijs (19) met in zijn schroefwater Wessel (17) en Tim (17) vallen even later binnen. Hun outfit verraadt de kleur van koelwaterleidingen. De ruimte vult zich met het odeur van verf en thinner. “Wij zijn het ‘Mandemaker HELP-team’, zolang het STC ons corona- vrij geeft. Meehelpen op een nieuwbouw vol techniek ervaren wij als ultiem onderricht. Het is bovendien lachen onderling.”
Hoe ziet jullie dag er uit, jongens?
“Wat voor weer is het en wat kunnen we doen, is waar je dag mee begint. Je bakt een eitje, maakt brood klaar, spullen niet vergeten en wegwezen. We zijn er elke dag. Op vrijdag trekken Silke Mandemaker en Iris Driessen ook het werkpak aan. Die meiden doen voor ons niet onder. Muziekje erbij. Vooral de middagpauze heeft andere onderwerpen dan op school en is héél gezellig. Op ons werklijstje staan al de Adventure en de Saludo, hierna wordt het tijd dat corona het opgeeft en we onze opleiding kunnen afmaken.”
Hoe kijken jullie terug op deze tijd?
“Het heeft ons veel geleerd en we hebben onderling veel plezier gehad, evenals waardering om wat we deden. Verveeld hebben we ons nooit, we deden het graag en, niet onbelangrijk:, ons spaarvarken barst uit zijn voegen. Het wordt hoog tijd voor een horeca-investering!”
In de Blommaert-mast hangt de vlag van STETRA Gesellschaft für Schiffstransporte uit Ludwigshafen. Met een dubbel getraced leidingsysteem van RuGoTech, acht deepwell-pompen en spiralen is de tanker breed inzetbaar.
Met de 3512 Caterpillar als voortstuwing, een Cat C18 voor de Verhaar-kopschroef en pompbedrijf met John Deere als boordenergie lijkt het standaard, maar beter is er niet! Een blackbox, trackpilot, ofwel al het moois van Alphatron, siert de lessenaar van EMS, eveneens de leverancier van de elektrische equipment en installatie. Aan de autokraan en spudpaal hangt het gerenommeerde Misti-label uit Arnhem.
Wat schuilt achter de naam Maasvallei?
“Fien komt uit Gewande, ik ben van Hedel: midden in de vallei van de Maas. Lang geleden kozen we die naam, hij paste bij ons!”
Het is niet Theo’s eerste nieuwbouw. Inmiddels is dit het zevende schip in zijn carrière. In het laatst van de vorige eeuw zagen we onder andere Maasvallei op de boeiing van een slanke, karaktervolle overnaads gejoggelde Van Goor. 85 x 9,50 meter was de beauty. Met 1.000 pk MWM. Losse cilinders, 375 toeren.
“Ja, daar zat kracht in. Een schip met gang, ook al lag het stil. De MWM was de enige motor in mijn loopbaan waar ik mee praatte”, bekent Theo met een brede grijns.
Nog verliefd?
“Op scheepvaart sowieso. Ook hier afbouwen was een leuke ervaring met het hele team. Het schip is mooi en functioneel. Laten we het er op houden dat ik zeer tevreden ben.”