Met de volledig elektrische veerboot Düsternbrook bewijst Holland Shipyards Group andermaal tot de Europese koplopers te behoren op het gebied van scheepsbouwe voor duurzaam personenvervoer. Het schip is gebouwd in opdracht van Schlepp- und Fährgesellschaft Kiel (SFK) en zal binnenkort operationeel worden in de Noord-Duitse haven.
Vorig jaar zomer leverde Holland Shipyards Group ook al een hybride veerboot aan de rederij in Kiel: de Gaarden. De Duitsers zijn zó tevreden dat ze deze maand een contract tekenden voor de bouw van nog drie hybride schepen. Ze zijn van hetzelfde ontwerp als de Gaarden en worden 32,40 meter lang en 8,80 meter breed. Ze kunnen worden aangedreven door generatoren of batterijen. De eerste twee veerboten worden geleverd in 2022 en de laatste in 2026.
Groene toekomst
Met de schepen vernieuwt SFK zijn vloot. De vervanging van is in lijn met de milieudoelstellingen van SFK en Kiel. De Duitse stad wil in 2050 CO₂-neutraal zijn en ziet daarbij een grote wel weggelegd voor de scheepvaart.
Holland Shipyards Group werkt aan een groenere toekomst voor de maritieme industrie. Het orderboek van het bedrijf telt zo’n tien volledig elektrische of hybride ferries. Dit jaar zal de werf ook een schip retrofitten met een aandrijving op waterstof.
De Düsternbrook arriveerde vorige maand in Kiel. Het schip wordt volledig elektrisch aangedreven. De veerboot, met 24,70 bij 6,50 meter kleiner dan de Gaarden, zal worden ingezet op de Schwentine-lijn. Die verbindt Reventlou op de westoever van het Kieler Fjord met Wellingdorf en Neumühlen op de rechterover.
De bouw van de laadinfrastructuur voor de batterijen is binnenkort klaar. Als ook de steigers zijn aangepast en de kapiteins zijn opgeleid, gaat de Düsternbrook aan het echte werk beginnen. Er is aan boord plek voor maximaal 140 passagiers en 60 fietsen.