Reisbureau Mittelthurgau, de Zwitserse aanbieder van riviercruises, heeft een nieuwe aanwinst in het toch al ruime aanbod: de Excellence Empress. Het 135 meter lange schip is gebouwd door de Nederlandse huiswerf TeamCo Shipyard. De overdracht in Heusden was begin juli.
Na de Excellence Princess, de Excellence Pearl en de Excellence Countess is dit het vierde schip dat TeamCo Shipyard voor het familiebedrijf afbouwde. Het casco was afkomstig van Vahali Gendt Holland.
Duurzaam cruisen
Met zijn milieutechnologie zet het Zwitserse schip een nieuwe standaard voor duurzaam cruisen, stelt de Swiss Excellence River Cruise. De rederij is net als Reisbureau Mittelthurgau, onderdeel van de Twerenbold Reisen Groep uit Aargau.
De Excellence Empress is volgens de rederij ‘s werelds eerste riviercruiser die is uitgerust met ‘Clean Air Technology’. Het uitlaatgasreinigingssysteem vermindert de uitstoot van stikstof met minimaal 75 procent en van fijnstof met meer dan 90 procent.
Katalysator en roetfilter
“Met dit schip bereiken we een lang nagestreefd doel voor toekomstgerichte uitlaat- en aandrijftechnologie”, aldus Karim Twerenbold. Hij is bestuursvoorzitter van de Twerenbold Reisen Groep en leidt persoonlijk ook de rederijdivisie.
“Samen met onze jarenlange partners van de TeamCo-werf en het in emissiereductie gespecialiseerde ingenieursbureau Xeamos zijn we erin geslaagd om de dieselaandrijving uit te rusten met een SCR-katalysator en roetfilter – voor het eerst op een passagiersschip.”
“Het Clean Air Technology System leidt tot een drastische vermindering van de uitstoot van schadelijke stoffen. We hebben lange tijd verschillende mogelijkheden onderzocht en zijn ervan overtuigd dat we met deze oplossing de meest effectieve vorm van emissiereductie hebben gevonden.”
Donau
De Excellence-vloot telt nu tien schepen. De aangeboden cruises bestrijken heel Europa. De ‘keizerin’ zal voornamelijk worden ingezet op de Donau – tot in de Donaudelta.
Aan boord van de Excellence Empress kunnen gasten zich culinair laten verwennen in het Excellence Restaurant (met wijnbar), de Sky Lounge (met bar) en Sushi Bistro. Aan dek is een barbecuerestaurant met bar. Verder zijn er onder meer een excursiebalie, internethoek, zonneterras met zwembad en ligstoelen, een panoramisch terras op het voorschip en een fitnessruimte. Er zijn 89 hutten met onder meer douche/toilet, individueel regelbare airconditioning, minibar, kluis, satelliet-tv, huistelefoon en föhn.
Studio L is verantwoordelijk voor het interieurontwerp, inclusief technisch tekenwerk, 3D-renderingen en styling. Alpha Design Projects deed de stoffering. Willemsen interieurbouw & Scheepsbetimmering verzorgde de isolatie en betimmering.
Veth Propulsion is aan boord vertegenwoordigd met twee Veth Z-drives ((783 kW/1600 toeren), een Veth Compact Jet-boegschroef met Scania-motor (387 kW/1800 toeren) en drie generatorsets (2 x 435 kVA en 1 x 215 kVA).
Beerens Handelsonderneming leverde de voorsierradarmast, de wentelroeftrap en de davit. Van Sun Roestvaststaal komen onder andere de hoogglans gepolijste reling (deels), de aluminium windschermen met glas, het loopplankenpakket met bordessen, de rvs uitlaten, en de parasols met adapters. Van Wijk Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf maakte de gangwaykranen.
Van Foresta Trading komt het pakket F.T. Victor-dienstpompen, F.T. ballast-/stripping ejectors, F.T. gasolie-trimpompen, F.T. smeeroliepompen en de F.T. smeeroliehaspelsets. Berg Maritieme Meetsystemen verzorgde de niveaumeting voor drinkwater- en brandstoftanks, de diepgangs- en de doorvaarthoogtemeting.
Breman Shipping Installation verzorgde de sanitaire installatie, ventilatie, airco en verwarming. Scheepvaartwinkel Marine leverde een uitgebreid veiligheids- en een technisch pakket. Werkina Werkendam tekent voor de elektrische installatie inclusief het nautisch pakket, camerasysteem, satellietsysteem, ECDIS Inland Viewer en AIS.