Compagnie Fluviale de Transport (CFT) is uitermate te spreken over de Ambitious, de duwboot die Thecla Bodewes Shipyards in Kampen vorig jaar opleverde. Daarom besloot de Franse binnenvaartrederij om nog een exemplaar van het type KP1250 Pusher te bestellen. Dat werd de Tenacious, die nu klaar is.
CFT, gevestigd in Le Havre, bestaat sinds 1948. Het bedrijf, onderdeel van de Sogestran Group, bezit en exploiteert in totaal circa 200 vaartuigen: duwboten, duwbakken en schepen.
De rederij is marktleider op de Franse binnenwateren en sinds een paar jaar ook actief op de Donau. Daarvoor werd eind 2018 speciaal dochteronderneming CFT Danube opgezet, met het hoofdkantoor in Bratislava. Daarvoor liet CFT de Ambitious bouwen en volgt nu de Tenacious.
Anderhalve meter
De boot is 29,50 meter lang en 11,20 meter breed. Doorslaggevend is de geringe diepgang van dit type: die is maximaal 1,50 meter en daarmee is de shallow water pusher met name geschikt voor de ondiepe wateren van de Donau. Zeker nu door de klimaatverandering steeds vaker droogte en laagwaterperiodes op de rivieren voorkomen.
CFT weet wat het heeft aan Thecla Bodewes Shipyards. En andersom. De relatie tussen de bedrijven gaat al meer dan vijftien jaar terug. De scheepswerf heeft diverse type schepen voor de Rhône en de Seine mogen bouwen. Van LPG tot minerale oliën.
De Tenacious is de eerste van zes duwboten die de Thecla Bodewes Shipyards Groep momenteel onder constructie heeft. Ze worden zowel bij de werf in Kampen als bij Barkmeijer Shipyards in Stroobos gebouwd. Deze duwboten worden voor zowel Franse, Duitse als Nederlandse opdrachtgevers gebouwd. De opleveringen staan dit en volgend jaar gepland.
Leveranciers
Beerens Handelsonderneming leverde een uitschuifbare dakradarmast, de stuurhuistrap, de davit, de aluminium loopbrug, een BX-deur, boordlichtbakken en wegneembare rvs scepters.
Van De Waal Machinefabriek komt de Stuwa-schroefasinstallatie. Damen Marine Components leverde het besturingssysteem (inclusief roerstandaanwijzer en hydraulisch aggregaat, het stuursysteem, vier roeren en twee straalbuizen. HR Piping nam de machinekamerinstallatie voor zijn rekening.
De boegschroef komt van Veth Propulsion. Het is een type VSG-1200, aangedreven door een Scania-diesel (DI13-073M). Kampers Shipyard bouwde het stuurhuis, inclusief hefgeleidekokersysteem.
Breman Shipping Installation verzorgde de installatie voor water, sanitair en luchtbehandeling/airco. Snijder Scheepselektro is verantwoordelijk voor de elektrische installatie, de touchscreens en plc-besturing, het nautische pakket, het camerasysteem en het gasdetectiesysteem.