Deze maand heeft Ocean Shipping SA de type C-tanker Odyssee in de vaart gebracht. De Odyssee is een estuaire bunkertanker, die ook op zee voor de
Belgische kust mag varen. De bunkertanker zal namelijk niet alleen in de ARA-havens worden ingezet maar ook in Zeebrugge zeeschepen gaan bunkeren. Het schip gaat varen voor de Belgische bunkerrederij Oilchart.
Naast de ‘gewone’ proefvaart heeft het schip met het ook daarop ook de verplichte en zwaardere estuaire proefvaart afgelegd. Die verliep eveneens naar wens. Bureau Veritas België deed de tekeningkeur, inspecties en de klassecertificaten.
RensenDriessen Shipbuilding verzorgde de bouw en de levering van het casco. De Zwijndrechtse onderneming bouwde het casco in China op basis van een ontwerp van V-Shipping. De complete afbouw werd gerealiseerd door Den Breejen Shipyard in Hardinxveld-Giessendam, tevens in bouwbegeleiding van V-Shipping.
Het schip is 110 meter lang en 11,45 meter breed en heeft een holte van 6,00 meter. Het laadvermogen is circa 3.450 ton, verdeeld over elf tanks.
Dieselelektrisch
Voor de hybride aandrijving werd ADS van Stigt in een vroeg stadium bij de plannen betrokken. Samen met de eigenaar is vervolgens een passend concept uitgewerkt. ADS van Stigt leverde de robuuste Masson-keerkoppeling (type W5200) onder volledig keur (in dit geval specifiek voor de estuaire vaart). De keerkoppeling is uitgerust met een secundaire PTO/PTI die via een cardanas is verbonden met de elektromotor. Het is mogelijk om met alleen de conventionele diesel- of elektromotor te varen, maar ook om het beschikbare vermogen te combineren (de zogeheten boost-modus).
Bij conventioneel varen kan de PTO gebruikt worden om de generator aan te drijven voor het boordnet. Op deze manier is het mogelijk om minder conventioneel vermogen te plaatsen en de elektromotor bij te schakelen, wanneer meer vermogen nodig is. Dat levert de gewenste combinatie van vergroening en betrouwbaarheid. En dat sluit aan bij de wens van Ocean Shipping.
HVO
Het schip loopt met 2 x 400 pk volgeladen 15,8 kilometer, met een verbruik van slechts 155 liter. De brandstof is HVO. De uitstoot van deze biobrandstof is nul.
De roeraandrijving, hydrodynamische profielroeren en de twee Optima-straalbuizen zijn gemaakt door Damen Marine Components. De beunkoelers komen van Blokland Non-Ferro. De Odyssee is uitgerust met een Verhaar Omega-boegschroefinstallatie (type VBS1400sr). All Pumps Holland leverde een compleet Victor-pompenpakket. Het ladingpompenpakket is afkomstig van EPS en bestaat uit vijf EPS/Bornemann pompunits met een capaciteit van elk 200 m3/uur en één van 100 m3/uur, plus een EPS/Bornemann-slobpomp.
RuGotech Pijpleidingen is verantwoordelijk voor het complete dekleidingsysteem. W&O Europe zorgde voor de afsluiters daarvoor en voor het ballastsysteem en de machinekamers. Mostert deed het leidingwerk in de machinekamer. Combi Isolatie zorgde voor de isolatie van de uitlaten (conform A60-klasse).
Radio Holland Netherlands leverde het volledige navigatie-/communicatiepakket. Werkina installeerde dat, net als de complete elektrische installatie en de motorbediening voor de hybride voortstuwing. De betimmering is verzorgd door Willemsen Interieurbouw.
Van Wijk Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf maakte de bunkerkraan, ankerlieren, ankers en kettingen en de hefkolom van het stuurhuis. WindeX Engineering tekent voor de airconditioning en de overdrukinstallatie.
2 x 400 pk met een verbruik van slechts 155 liter! Liters per uur ipv. grammen per PK per uur. Terug in tijd?
Decennia geleden werd er 20 liter per 100 PK per uur gerekend! Een hele vooruitgang dus in zo`n 50! jaar en deze motoren draaien nu nog!