Het verdiepen en verbreden van het Julianakanaal tussen Berg en Obbicht zal worden uitgevoerd door Van den Herik Sliedrecht. Rijkswaterstaat heeft de opdracht daartoe gegeven. Het werk behelst het verruimen van het Julianakanaal over een lengte van ongeveer 3 kilometer op het traject waar de afgelopen jaren grote problemen waren: het kanaal lekte. De vorige waterbouwer op het project, de Vries & Van de Wiel werd daardoor uiteindelijk de wacht aangezet.
Het kanaal moet op dit deel een nieuwe waterremmende bodemlaag en beschermingslaag. krijgen. De oostelijke oever en de ernaast gelegen dijk worden gedeeltelijk verplaatst. Het plaatsen van bomen en het verharden van een weg zijn bijkomende werkzaamheden.
Het Julianakanaal blijft voor de scheepvaart beschikbaar tijdens de werkzaamheden. Het werk tussen Berg en Obbicht was onderdeel van de opdracht die Rijkswaterstaat in 2013 aan de Vries & Van de Wiel verleende voor verruiming van het Julianakanaal van Limmel tot aan Maasbracht.
Na tegenslagen, technische problemen en claims besloot Rijkswaterstaat de realisatie van het werk tussen Berg en Obbicht opnieuw aan te besteden. Van den Herik Sliedrecht scoorde het hoogst op het criterium Beste Prijs Kwaliteit Verhouding.
Van den Herik Sliedrecht start binnenkort met de voorbereidingen. De uitvoering start na de zomer.
Maasroute
Het verruimingsproject van het Julianakanaal is onderdeel van het programma Maasroute. Dit programma omvat een groot aantal maatregelen om de Maas en het Julianakanaal geschikt te maken voor grotere binnenvaartschepen. Het merendeel van deze maatregelen is inmiddels al uitgevoerd. Het totale programma Maasroute moet in 2023 zijn afgerond. Vanaf 2024 kunnen koppelverbanden van 190 meter lang, 11,40 meter breed en met een diepgang van 3,50 meter over de Maas en het Julianakanaal van en naar België en Duitsland varen.