Het vervoer van natte bulk is in 2019 met 10,8 procent gestegen naar bijna 123 miljoen ton. Binnenvaarttankers vervoerden 99,5 miljoen ton gevaarlijke stoffen. Daarmee heeft de tankvaart een aandeel van meer dan 85 procent van de gevaarlijke stoffen die over weg, water en spoor gaan. Brandbare vloeistoffen, zoals benzine en diesel, zijn met een aandeel van 73 procent de meest vervoerde gevaarlijke stoffen in de binnenvaart.
Het CBS meldt, op basis van nieuwe cijfers, dat de Nederlandse binnenvaart 361 miljoen ton goederen vervoerde in 2019. Dat was 0,4 procent meer dan een jaar eerder.
Droge bulk, met een aandeel van 52 procent het grootste segment, daalde met 6,1 procent. Het vervoer van containers steeg, in gewicht gemeten, met 3,2 procent.
In 2019 daalde het binnenlands vervoer over water in vergelijking met 2018 met 1,6 procent, naar 120 miljoen ton. Het internationaal vervoer steeg met 1,4 procent tot 241 miljoen ton. Er werden vooral meer goederen vanuit het buitenland naar Nederland vervoerd: 5 procent. De afvoer vanuit Nederland daalde met 0,2 procent.
Minder lading naar Duitsland
De daling in het internationale vervoer vanuit Nederland kwam vooral doordat er minder lading naar Duitsland werd vervoerd. In 2019 daalde dit met 4,9 procent, naar 71 miljoen ton. Er gingen vooral minder kolen (9,5 procent) en ertsen (9,7 procent) per binnenvaartschip naar Duitsland.
Zoals bekend slinkt de kolenlogistiek naar Duitsland al jaren. Duitsland sloot meerdere kolencentrales, waardoor de vraag afnam. Zo werd in 2013 nog ruim 28 miljoen ton kolen naar Duitsland verscheept. Vorig jaar was dat iets meer dan 19 miljoen ton. Ondanks deze daling vormt het vervoer van kolen en metaalertsen nog steeds de hoofdmoot van de binnenvaart naar Duitsland. Het gaat om 60 procent van alle goederen.