In de Prinses Amaliahaven op de Maasvlakte 2 wordt door Havenbedrijf Rotterdam een proef met fundatiepalen gedaan. De proef past in een reeks projecten om effectiever kademuren te bouwen.
Havenbedrijf Rotterdam is eigenaar van 89 kilometer aan kademuur. De havenbeheerder innoveert bij de bouw van kademuren en oevers glooiingen met als doel de aanleg en het onderhoud goedkoper te maken en/of dat de kades langer meegaan.
Extra veiligheidsmaatregelen
Sensoren in kademuren bevestigen dat schepen een kade veel minder belasten dan algemeen werd aangenomen. De jongste proef op de Maasvlakte behelst het plaatsen van twaalf fundatiepalen van elk circa 36 meter om te bepalen bij welke belasting deze palen bezwijken. Zo kan de waarde getoetst worden van de extra veiligheidsmaatregelen die onlangs officieel werden vastgesteld.
Er moet ongeveer 20 tot 30 procent meer fundatiepalen toegepast worden bij de bouw van kademuren, terwijl nergens in Nederland problemen zijn met zakkende paalfunderingen.
Nog nooit eerder gedaan
In totaal worden drie verschillende typen fundatiepalen (prefab-betonpalen, vibropalen en schroefinjectiepalen) getest. De proefbelasting bedraagt 25 duizend kN (circa 2,5 miljoen kilo).
De proef is begonnen op 3 december 2019 en duurt tot 21 januari 2020. Een dergelijke proef is op deze schaal nog nooit uitgevoerd.