Begin oktober is in het Zeeuwse Wemeldinge met een champagnedouche het ms Philipskerke II gedoopt. Zeeland Maritime Services (ZMS) boekt hiermee het eerste tastbare succes sinds de oprichting in 2017. Het splinternieuwe beunschip koppelt een laadvermogen van 3.250 ton aan een opvallend zuinig brandstofverbruik.
De Philipskercke II (86 x 11,45 meter) is gebouwd in opdracht van Johan Faasse. Het schip is speciaal uitgerust voor het transport van zand, grond en verhardingsmaterialen voor de wegenbouw. Het ontwerp is de vrucht van de voortvarende samenwerking tussen de ervaren schipper en ZMS.
Orderportefeuille
Het is ZMS gelukt om aan de eisen van de opdrachtgever te voldoen. Wat daarbij vooral in het oog springt, is de snelle levertijd in combinatie met een schappelijke prijs en prima prestaties. Dit is een direct gevolg van de denkwijze van de werf en de participatie van de opdrachtgever zelf.
ZMS kent een duidelijke missie en strategie. De werf bouwt alle soorten binnenvaartschepen, maar richt de focus op efficiënte vaartuigen die speciaal zijn toegerust voor het transport van voedingsmiddelen, chemicaliën, zand en grind. In dat segment ligt de uitdaging in de bijzondere voorwaarden en een waslijst aan vereiste technische voorzieningen.
De orderportefeuille van de jonge werf is goed gevuld. ZMS heeft nog een aantal schepen in aanbouw. Eén daarvan is identiek aan de Philipskercke II, de andere zijn rvs binnenvaarttankers.
Uitblinken
ZMS kent nog geen lange geschiedenis. Toch geldt het beantwoorden van de wensen en eisen van een veeleisende opdrachtgever als Faasse als belangrijkste eigenschap van de maritieme onderneming. De scheepsbouwers blinken liever uit in een klein segment dan gemiddeld te presteren in de volle breedte van de markt.
Aan de Oostelijke Kanaalweg in Wemeldinge boert ZMS in ecologisch én economisch opzicht opvallend goed. De werf gaat innovaties niet uit de weg. De Philipskercke II levert hiervan het overtuigende bewijs.
Stikstof
Directeur Cees Nobel is trots op de eerste boreling van de werf. Vooral op het feit dat het eerste schip dat onder zijn leiding in de vaart wordt genomen, nu al voldoet aan de toekomstige milieunormering. “Dit gaat over het koppelen van een hoger tonnage aan een lager brandstofverbruik. Dat is wat echt telt in de zorg voor het milieu. Meer vervoeren tegen een drastisch lagere uitstoot. Onze schepen zijn gegarandeerd toekomstbestendig.”
Met het nieuws van de afgelopen weken in het achterhoofd, hamert Nobel met recht op de zeer beperkte uitstoot van stikstof. “Daar mogen ze in Den Haag de handjes voor dichtknijpen.”
De roerganger van ZMS weet waar het om draait: “Een economisch en ecologisch gezonde exploitatie van het schip. Dat zit wel snor met de Philipskercke II. Mooi schip toch?”
Waterlijnverlenger
De karakteristieken van het nieuwe beunschip liegen er niet om. Het gewicht ligt 40 ton lager dan gemiddeld bij een casco van deze omvang. Een opmerkelijke innovatie is de ‘waterlijnverlenger’. Deze ingreep geldt als surplus op de voorgaande techniek en verhoogt de laadcapaciteit met 60 ton. Omdat ook het achterschip op de tekentafel is bewerkt, schommelt de besparing op het brandstofverbruik tussen de 17 en 19 procent.
Een blik in de machinekamer leert dat hier achter de motoren een geavanceerde naverbrander is geplaatst. Om geluidsoverlast van alle motoren te reduceren, is het schip uitgerust met een silence pack.
Energiehuishouding
Nieuw is ook het managementsysteem voor de energiehuishouding aan boord. Deze voorziening maakt het ontwerp van ZMS niet langer afhankelijk van de inzet van een generator of walstroom. De overproductie overdag gaat naar accu’s voor de nachtstroom.
Schipper en bemanning zitten er warmpjes bij. Het HT-koelsysteem van de hoofdmotor fungeert als bron voor de vloerverwarming in de stuurhut en de woonvoorzieningen. Voor de rekenmeesters: de uitstoot van NoX bedraagt 1,8 g/kWh. Dit betekent concreet een vermindering van 70 procent ten opzichte van de huidige CCR2-norm. Het aandeel roetdeeltjes (PN) = 0,015 g/kWh. Hier scoort de Philipskercke II een reductie van 90 procent op de huidige norm.
Lees ook Innovatief beunschip Philipskercke II zet de toon voor de toekomst