Je kunt klagen dat te weinig jonge mensen hun leven lang absurd vroeg op willen staan om de hele buurt van verse broodjes te voorzien, maar je kan het ook omdraaien. Hoe bizar is het dat dat enorme leger van jonge mensen, dat zich jaarlijks vers op de arbeidsmarkt stort, zich zo netjes verdeelt over alle beschikbare beroepen en functies?
We vinden die verdeling vanzelfsprekend maar het zou – in theorie – zomaar kunnen dat een hele generatie alleen nog maar sterrenkundige wil worden (op zoek naar die tweede en derde planeet die we nodig hebben om onze zucht naar welvaart te lenigen). Of knuffelcrimineel (een korte weg naar roem).
Al sinds de jaren 80 smacht de binnenvaart naar personeel en als je niet beter weet dan denk je dat het met het personeel pappen en nathouden is. Toch kun je moeilijk zeggen dat schipper een uitstervend beroep is.
Kunnen we zonder warme bakkers? Nou, jammer dan maar we zullen niet verhongeren. Er zijn wel wat alternatieven voorhanden. Kunnen we zonder schippers? Nou, daar zeg je wat. Het zal even duren eer de elektrische schepen de markt veroveren zoals elektrische personenauto’s dat doen. Dat op een zeker moment alle vervoermiddelen inclusief schepen elektrisch aangedreven rondtoeren, staat min of meer vast. Daarmee krijgt ‘fossiele aandrijving’ een mooie dubbele betekenis.
Dat dat duurzaam is, geloven we wel. Tegenwoordig heet dat toekomstbestendig. Vaag, net als ‘duurzaam’. Het zegt alleen maar dat iets niet onmiddellijk vergaat. Hoe lang het dan goed blijft, weet je niet. De komende minuut is ook toekomst. Met ‘duurzaam’ wordt meestal bedoeld dat het wat langer goed gaat met de natuur ten behoeve van de mens. Hoe lang weet niemand. Laten we eerlijk zijn: het meest duurzame en toekomstbestendige dat de mens heeft weten te produceren, is kernafval.
Goed, deze toekomstbestendige schepen zijn ‘voorbereid’ op zelfstandig varen. Anders dan bij de zonder chauffeur rijdende personenauto’s zullen schepen althans in de afzienbare toekomst mensen nodig hebben om die hypermoderne apparatuur te geleiden (en dus niet alleen om het dek te schrobben).
Er moeten nog heel wat wielen worden uitgevonden voor een schip helemaal zonder personeel kan varen. En het aantal jaren dat die ontwikkeling duurt, mag je verdubbelen voordat de CCR en de EU ermee akkoord gaan dat een schip zonder bemanning vaart. Voorlopig spreken de voordelen van die hyper-apparaten tot de verbeelding van jonge mensen. Je hoeft niet voortdurend meer aan het roer te zitten en je kan zomaar wat langer in je bed blijven liggen.
Een mooie toekomst voor de jongelui die geen bakker willen worden.