Shareship, een “platform voor optimalisatie van binnenvaarttransport”, heeft de prijsvraag gewonnen voor ‘Opschaling van Cross Chain Control Centers (4C) initiatieven’ van de Topsector Logistiek. De Topsector Logistiek stimuleert hiermee een initiatief dat de horizontale samenwerking in de logistiek bevordert.
Shareship faciliteert met haar platform de samenwerking tussen verladers, vervoerders en bevrachters en gaat zo de strijd aan tegen leegvaart. Door het winnen van de prijsvraag kan Shareship met de expertise van de Topsector Logistiek en de beschikbaar gestelde middelen nog sneller en beter opschalen.
Traditioneel ketendenken
“Slechts 52,7 procent van de vaarkilometers door droge bulk-binnenvaartschepen in 2017 waren beladen”, aldus Lennart Rommens, managing director van Shareship. “Schepen varen na het lossen van een lading relatief lange afstanden onnodig leeg om een nieuwe lading op te halen, terwijl door méér uitwisseling van lading en schepen leegvaart flink kan worden verminderd. En dat zorgt onder andere voor een sterke reductie van de CO2-uitstoot.”
Door het aanbieden van een digitaal platform voor schippers, verladers en bevrachters wil Shareship het traditionele ketendenken doorbreken en biedt het bedrijf een structurele oplossing voor de leegvaart. “Door slim gebruik van data ondersteunt het platform bij het afstemmen van ladingen en schepen en alle administratieve zaken die daarbij komen kijken.”
Drempels verlagen
Rommens: “Het winnen van de prijsvraag is voor ons opnieuw een bevestiging van de kwaliteit van onze oplossing. In 2018 wordt het transport van bijna 9 miljoen ton droge bulkgrondstoffen via het platform georganiseerd. De eerste positieve resultaten zijn hierdoor zichtbaar. Uiteraard streven we ernaar dat meer partijen zich aansluiten om het optimalisatiepotentieel te verhogen.”
“Het vertrouwen dat de Topsector Logistiek in Shareship uitspreekt is daarbij een grote steun in de rug en de samenwerking helpt onze zichtbaarheid te vergroten. De extra middelen gaan we gebruiken om drempels voor toetreding voor partijen te verlagen. Dat willen we doen door bijvoorbeeld de implementatiekosten te verminderen en koppelingsmogelijkheden met onze applicaties door te ontwikkelen.”
Hogere bezettingsgraad
Bas van Bree, programmamanager 4C bij Topsector Logistiek: “We zijn heel blij en trots dat we een goed werkend, intelligent platform in de binnenvaart kunnen helpen om het concept te versterken en de opschaling te versnellen. Het platform maakt het mogelijk om serieuze stappen te zetten in het verhogen van de bezettingsgraad en daarmee een significante bijdrage te leveren aan het verminderen van CO2-uitstoot.”