In Duitsland en Zwitserland wordt aangedrongen op crisissteun voor de binnenvaart, die extreem gebukt gaat onder het lage water. Landbouwbedrijven die door de droogte getroffen zijn, krijgen al wel overheidssteun.
Vervoer over water is door de langdurige droogte op veel plaatsen nog maar amper mogelijk of zelfs helemaal tot stilstand gekomen. Varende ondernemers lopen dagelijks duizenden euro’s aan omzet mis. Vrachtcontracten kunnen niet meer worden nageleefd. Onder meer de chemie-industrie moet de aanvoer van grondstoffen overhevelen naar de weg. Cruisevaarten zijn niet meer te plannen, waardoor minder toeristen de grote Duitse steden bezoeken.
De BDB vraagt de overheid de juiste conclusies te trekken uit deze moeilijke situatie. De binnenvaartbond dringt aan op het uitbouwen van de vaarweginfrastructuur en wil dat de overheid de economische schade als gevolg van de droogte in kaart brengt. Hierbij moeten zowel binnenvaart als industrie worden betrokken.
Daarnaast vraagt de BDB om financiële steun voor varende ondernemers die door het laagwater in de problemen komen. Voor landbouwers, die eveneens getroffen zijn door de droogte, trekt de Duitse regering 150 tot 170 miljoen euro aan steunmiddelen uit.
Geen alternatief voor Rijnvaart
In Zwitserland hebben de Rijnhavens eveneens om overheidssteun gevraagd. Als gevolg van de beperkingen in de Rijnvaart hebben veel bedrijven voor hun medewerkers arbeidstijdverkorting moeten aanvragen. Rederijen en overslagbedrijven dreigen in financiële problemen te komen. Voor de dieselbevoorrading moet Zwitserland inmiddels gebruik maken van de verplichte noodvoorraad.
De Zwitserse havens stellen dat er geen alternatief voor de Rijnvaart is voor de aan- en afvoer van goederen: “In 2017 lag het spoorvervoer wekenlang stil door de problemen bij Rastatt. Gelukkig konden in deze periode grote volumes naar de Rijnvaart verschuiven. Nu de binnenvaart stilligt, kunnen het spoor- en wegvervoer slechts gedeeltelijk inspringen aangezien hun capaciteiten beperkt zijn.”
De Zwitserse havens vragen de Rijnoeverstaten om onder leiding van de CCR maatregelen te nemen zodat de Rijnvaart ook bij extreme droogte nog door kan gaan. Knelpunten op de rivier moeten dringend worden weggewerkt.
foto: Tim Kehl