William Wordsworth beschreef de natuur en het leven in een schoonheid die beroerde. De dichter deelde zijn passie, verwerkte romantiek, spanning en avontuur in zijn bundels. Het mps William Wordsworth belooft eveneens beleving en genieten langs het water, zoals de poëet dat eens omschreef. Vanzelfsprekend siert zijn werk de scheepsbibliotheek.
“Mooi”, zegt Robert Reitsma. Hij bekijkt de dronefilm van de proefvaart, gemaakt door Maritime Filming Group als we hem begroeten. We kijken mee naar het zonnige, diepblauwe Vuile Gat waarop de William Wordsworth een ballet uitvoert. De Z-Drives van Veth Propulsion draaien 180 graden… volaan achteruit, de Cats grommen, de moed aan de achtersteven laat op volle snelheid een spectaculair spoor zilver na. Proefvaart, voor Scylla is dat een viermaandelijkse routine.
Ging het goed?
“Er zijn altijd kleine storingen. Juist de proefvaart is er voor die op te lossen. Je realiseert met een team een gecompliceerd schip en verandert onderweg techniek met het oog op veiligheid en duurzaamheid. Dat is een proces waarin je moet bijregelen. Niettemin is proefvaren altijd een klein feest.”
Feestje?
“Ja, met een team realiseer je een product waar de klant om vraagt, dat betaalbaar is en trendy. Riviera is een gewaardeerde klant die reeds acht schepen van Scylla in charter heeft.”
“Dit is een luxe en comfortabel schip. Daarnaast doen we er alles aan om ons team te motiveren en spits te houden, voor de uitdaging. Samen tackel je de hobbels tijdens de bouw. Elk nieuw schip is daar een positief bewijs van en dat is toch iedere keer weer een feestje.”
Vakwerk op de millimeter
Naast Robert zijn er voor de technische kant Bart en Iwan. Design en aankleding neemt Kathy al jaren voor haar rekening, nog altijd samen met Martha Reitsma. Senior houdt een kritisch oog in het zeil.
Hans Janssens, de man die jarenlang de verantwoordelijkheid voor de machinekamers op zich nam, heeft een tandje teruggenomen en bemoeit zich met de voorbereiding. Dennis Bijsterveld installeert nu de scheepsequipment, waarmee Dolderman opnieuw vakwerk op de millimeter levert.
Ondanks het einde van het vaarseizoen meert de William Wordsworth als hotelschip af in Düsseldorf. Scylla bezit in Düsseldorf twee eigen steigers. Scylla pleegde een overname in de plaatselijke hotelwereld om als Regis Hotelschiff accommodatie te bieden in de stad waar cultuur, tentoonstellingen en conferenties om accommodatie vragen.
Arno Reitsma, heeft affiniteit met vakantiereizen en beurzen. Met een internationaal team zorgt hij dat de vakantie- en beursgangers over een hut, cabin of suite beschikken.
Want verschil maakt de cruisewereld aantrekkelijk. De William Wordsworth bijvoorbeeld telt vijf sterren, heeft 88 cabins, waaronder
suites en vier suites met een plus. Ruimte, keuze en luxe is het antwoord van Scylla op de vraag van Riviera.
Balans
Tijdens een rondgang door het schip vinden we balans in stijl en kwaliteit, maar ook een mix van ingetogen smaak en elegantie.
De hal is prettig groot. Kroonluchters spiegelen zich in de fraai ingelegde granieten vloer. Sfeerverlichting en een klassieker uit niet traceerbare speakers ademen een ambiance van uitnodigende, toch ingetogen verwennerij.
Op het salondek geeft de panoramabar een boeiende kijk op de wereld. Hier worden de gasten op elke windstreek van service voorzien. Een heerlijk schip!
Een onderwerp dat voortdurend aandacht heeft op Scylla-schepen is veiligheid. Hiertoe is er de trackpilot van Alphatron, evenals een blackbox aan boord waarin alle parameters tijdens de vaart worden opgeslagen. “Het is een leerproces”, vertelt Robert. “Samen met Remco Pikaart van Shipping Technology en Xomnia verzamelen we tijdens de praktijk big data voor artificial intelligence om semi-autonoom te kunnen varen.”
“Volgens Pikaart is het de missing link in de binnenvaart. Met onze cruiseschepen die veel data verzamelen, werken we graag mee om semi-autonoom te kunnen varen ofwel veiligheid te waarborgen.”
Scylla, ontstaan in de winter van 1973 met de ombouw van de rijnsleper Damco 21 tot mps Scylla, betekent vandaag de dag onder andere scheepsbouw, innoveren, beheer en onderhoud, opleiding, managing, reisbureaus, eigen steigers, vakantie en gastronomie met meer dan duizend medewerkers.