Logistieke dienstverlener HTS Intermodaal en deepsea terminal RWG gaan op de route tussen Duisburg, Gorinchem en Rotterdam lading bundelen. De samenwerking houdt in dat schepen bij terminals in Duisburg lading combineren voor één deepsea containerterminal in Rotterdam en vice versa.
De bundeling van containers en een vast vaarschema op een punt-punt-verbinding reduceren de havenverblijftijd, verminderen congestie, bevorderen efficiency en verbeteren de verbinding tussen de Rotterdamse haven en Duisburg, zo is het doel.
Deze samenwerking tussen marktpartijen is het tweede initiatief dat het Havenbedrijf Rotterdam financieel ondersteunt vanuit het Sectoroverleg Containerbinnenvaart dat vorig jaar is gestart. Eerder dit jaar startten Barge Terminal Tilburg, Combined Cargo Terminals, Moerdijk Container Terminals en Danser Group een vergelijkbare samenwerking aan op de zogeheten West-Brabant Corridor tussen Rotterdam, Moerdijk en Tilburg.
Congestie
In de haven van Rotterdam wordt jaarlijks ruim 12 miljoen TEU overgeslagen. Meer dan 3 miljoen daarvan worden per binnenvaartschip aan- en afgevoerd.
Binnenvaartschepen doen meestal meerdere deepsea terminals aan op de Maasvlakte voordat een lading containers kan worden vervoerd naar het achterland, of andersom. Wachttijden bij verschillende terminals en complexe vrachtplanning veroorzaken volop congestie waardoor schepen langer dan nodig in de haven moeten doorbrengen.
Twee keer per week
HTS Intermodaal bundelt lading op de route Rotterdam-Gorinchem-Duisburg en hanteert een vast vaarschema. Hierdoor wordt de call size per schip op de terminal vergroot, neemt het totaal aantal terminals dat moet worden aangelopen af en gaan de efficiency en betrouwbaarheid omhoog.
Om dit te kunnen bewerkstelligen zijn tussen RWG en HTS Intermodaal verdergaande operationele afspraken gemaakt. De combinatie vaart twee keer per week op vaste tijden. Dit betekent een flinke reductie van de doorlooptijd van de containers.
Positief effect
Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk & Logistics bij Havenbedrijf Rotterdam, zegt: “Wij juichen deze vorm van samenwerking toe. Het draagt bij aan een betere bereikbaarheid van de Rotterdamse haven en soepele verbindingen met het Europese achterland. Daarom ondersteunt het Havenbedrijf dit initiatief vanuit onze incentiveregeling voor de containerbinnenvaart. Onze verwachting is dat meer inland terminals ook met punt-punt-verbindingen op deepsea terminals gaan werken zodra blijkt dat dit project een positief effect heeft.”
Andere terminals
“Door de constructieve samenwerking met RWG en het Havenbedrijf Rotterdam wordt het mogelijk om deze nieuwe punt-punt-verbinding in de praktijk toe te passen”, zegt Marcel Heuvelman, managing director van HTS Intermodaal. “Hiermee kunnen we onze klanten een betrouwbare service bieden tussen Duisburg en Rotterdam. We streven ernaar om dit concept van punt-punt verbindingen ook te gaan toepassen op andere Rotterdamse deepsea terminals.”
foto: Zandcee