Donderdag 12 april is de Declaration of Nijmegen ondertekend. Daarin verklaart (een deel van) de binnenvaartsector om de komende jaren alles uit de kast te halen voor een snellere vergroening. Het doel is concurrerend te blijven met weg- en spoorvervoer en 20 procent minder CO2-uitstoot te veroorzaken in 2030.
“De binnenvaart heeft een fikse voorsprong als je hun CO2-uitstoot vergelijkt met die van vrachtwagens en treinen. Om deze voorsprong te behouden moeten binnenvaartschepen omschakelen naar nog schonere motoren en brandstoffen”, zei minister Van Nieuwenhuizen tijdens de 2-daagse conferentie Ports & the City die in Nijmegen plaatsvond.
“Een schip gaat veertig jaar mee; een vrachtwagen wordt na zes of zeven jaar al vervangen door een nieuwe. De sector heeft dus geen tijd te verliezen om de omslag naar nieuwe schonere technologie te maken. De Declaration of Nijmegen is daarvoor een mooi startpunt.”
Klimaatneutraal in 2050
In de Declaration of Nijmegen, een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in nauwe samenwerking met European Green Capital Nijmegen, spreken overheden, havens, logistieke bedrijven en verladers af dat zij het vervoer per schip versneld verduurzamen. Op dit moment stoot de binnenvaart jaarlijks zo’n 2,1 Megaton uit, in 2030 moet dat teruggebracht zijn tot maximaal 1,7 Megaton. Dat is een besparing van 20 procent, wat gelijkstaat aan de uitstoot van bijna 50.000 huishoudens. Deze doelstelling wordt ook in het nog te sluiten Klimaat- en Energieakkoord opgenomen. In 2050 moet de binnenvaartsector klimaatneutraal zijn.
Driestappenplan
De Verklaring legt vast dat de deelnemende partijen werken volgens een driestappenplan:
1. haalbaarheidsonderzoek en demonstraties
2. praktijkpilots
3. opschaling
Tot eind 2020 vindt de ‘grensoverschrijdende verkenning’ plaats naar duurzame binnenvaartoplossingen. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar emissies, maar ook naar de aandrijflijn en alternatieve en hernieuwbare brandstoffen. Uit de voorgestelde oplossingen gaat de sector een aantal commercieel haalbare ideeën uitwerken in publiek-private pilots. Succesvolle pilots zullen op grote schaal worden ingezet.
Verladers
Ook grote logistieke bedrijven onderschrijven de afspraken. Daardoor kan al op korte termijn een flinke reductie in CO2-uitstoot worden gehaald, verwacht het ministerie. “De deelnemende verladers wegen vanaf nu deze uitstoot mee bij hun keuze voor transportmiddelen en kiezen zo eerder voor het minst vervuilende alternatief. Dit geeft een extra impuls aan de vervoerders in de binnenvaartsector om duurzame investeringen te doen om zo een interessanter alternatief voor de verladers te worden.”
Ondertekenaars van de Declaration of Nijmegen zijn onder andere BCTN, Heineken, Friesland Campina, North Sea Port, NedCargo, Danser Group, Port-Liner en de gemeenten Rotterdam en Nijmegen.
foto boven: de ondertekenaars samen op het podium (foto Frank Antonie van Alphen).
Lees ook de reactie van de ASV: Misleiding: “‘Dé binnenvaart’ is akkoord over uitstoot”