In 1934 opende Erik Walther (1912-2003) op 22-jarige leeftijd zijn eerste tankstation, in zijn geboorteplaats Gera. Twee jaar later startte hij een handel in minerale oliën. Bijna 85 jaar later bestaat het sinds 1953 in Schweinfurt gevestigde bedrijf over 65 ‘Walther’-tankstations (‘Tanken aus der Kraftstoffquelle‘) en twee Autobahn-tankstations, Ze zitten verspreid over grote delen van Beieren en verder in Hessen, Zuid-Thüringen en Baden-Württemberg. Er werken ruim 160 medewerkers.
Om onafhankelijk te kunnen opereren, werd in 1968 de eerste binnenvaarttanker gekocht, voor het vervoer van minerale oliën vanuit de ARA-havens naar
Schweinfurt en Aschaffenburg. In Schweinfurt beschikt het bedrijf over een opslagcapaciteit van circa 44.000 kuub en in Aschaffenburg over circa 24.000 kuub. Daarnaast heeft de onderneming vijf opslagplaatsen voor stookolie en diesel. In totaal heeft Walther een opslagcapaciteit van zo’n 80 miljoen liter aan minerale olieproducten.
Moneymaker
Onlangs werd de vloot uitgebreid met een vijfde tanker, genoemd naar de oprichter van het bedrijf. De dubbelwandige type C-tanker Erik Walther is in opdracht van RensenDriessen in twaalf weken tijd afgebouwd bij TeamCo Shipyard in Heusden. Het casco is gebouwd bij Severnav Shipyard in Roemenië. De 2.180 ton metende tanker van het type Moneymaker gaat minerale oliën vervoeren op de Rijn-Main-Donau-route.
De naam ‘Moneymaker’ is niet alleen een prettig klinkende naam, maar dit type schip maakt die in de praktijk ook waar. Het is zuinig in gebruik, is makkelijk manoeuvreerbaar en heeft een gunstige verhouding laadvermogen/afmetingen en kruiplijn. Het schip is 110 meter lang en 11,45 meter breed.
Voor een verantwoorde voortstuwing staat er in de ruime machinekamer een ABC-motor van 1.600 pk bij 900 toeren. De tanker beschikt over acht tanks van 380 kuub.
De vloot van Walther bestaat verder uit de tankers Thüringen (2.240 ton) die samen met de Marie Luise (1.821 ton) een koppelverband vormt, de Friedrich Rückert (2.100 ton) en de Bayernland (2.763 ton).
Turnkey-oplevering
Het doel van RensenDriessen is het beste bieden en daarbij zo veel mogelijk waarde toevoegen voor de klant. Hiermee wil het bedrijf uit Zwijndrecht de klant in staat stellen om met de door hen ontworpen en gebouwde schepen hun eigen doelstellingen waar te maken. Sinds 1980 heeft RensenDriessen bijna 700 schepen opgeleverd.
De hoge kwaliteitsstandaard was ook voor Walther doorslaggevend. De door RensenDriessen ontwikkelde Moneymaker voldoet namelijk volledig aan de wensen en eisen van de Duitse onderneming. Naast het ontwerp en de cascobouw was RensenDriessen verantwoordelijk voor de turnkey-oplevering.
In TeamCo vonden het bedrijf een scheepswerf die als afbouwer een uitstekende naam heeft opgebouwd. Henk de Vries begeleidde namens RensenDriessen de bouw op de werf in Heusden.
Na een geslaagde proefvaart is de Erik Walther aan de eerste reis begonnen. Dat zorgt niet bepaald voor een lege plek in de haven van TeamCo. “We hebben het nog superdruk”, stelt directeur Gerrie van Tiem dan ook.
“Er liggen nog twaalf schepen in Heusden, waaronder zeven passagiersschepen voor winterwerk. Daarnaast liggen er schepen voor reparatie, hermotorisering en complete afbouw. Voor Chemgas hebben we de opdracht voor de nieuwbouw van drie gastankers; we starten met de Alize, waarna nog twee zusterschepen zullen volgen.”