De Antwerpse havengemeenschap heeft een actieplan om de afhandeling van de containerbinnenvaart efficiënter te laten verlopen. Nu hebben de schepen te maken met soms dagenlange vertragingen. De snel groeiende volumes, de steeds grotere zeeschepen en personeelstekorten zorgen voor piekbelasting op de terminals.
De binnenvaart neemt voor de hele havengemeenschap een belangrijke plaats in voor de duurzame afhandeling van goederen van en naar het achterland, stelt Havenbedrijf Antwerpen. Er is de afgelopen maanden gewerkt aan een gezamenlijk actieplan om op korte termijn structurele verbeteringen aan te brengen. Dat plan kreeg deze week steun van de betrokken maritieme terminals, bargeoperators, rederijen, verladers, expediteurs, de Vlaamse overheid, de Vlaamse Waterweg, Alfaport-Voka en het Havenbedrijf.
Barge Traffic System
Een van de actiepunten is een havenbreed data-uitwisselingsplatform dat alle betrokken partijen in de containerlogistiek toegang geeft tot real time-informatie die zij nodig hebben. NxtPort pakt dit op.
Er is ook afgesproken nauwer samen te werken bij de planning. Er bestaat al een planningstool voor het laden en lossen van containers in Antwerpen: het Barge Traffic System (BTS). Via deze tool kan een binnenschipper zijn komst naar een terminal aankondigen, een tijdslot aanvragen of andere informatie aan de terminaloperator doorgeven. Een update van het systeem moet het gebruik van BTS verder stimuleren.
Centrale lichterplanning
In combinatie met BTS willen de betrokken partijen toe naar centrale lichterplanning, waarbij één organisatie dat voor alle containerterminals in de haven regelt. Daarnaast komen er dedicated ligplaatsen voor de binnenvaart.
Verder gaat gewerkt worden aan bundeling van volumes, binnen en buiten de haven. De binnenschepen zullen in de toekomst zodoende grotere aantallen container per keer aanleveren aan de maritieme terminals.
Om het personeelstekort aan te pakken is CEPA, de werkgeverskoepel voor de werving van havenarbeiders, in de zomer al begonnen met het zoeken van extra havenwerkers en chauffeurs. Er volgen nu ook extra opleidingen, zodat zij sneller kunnen worden ingezet voor de afhandeling van de containerbinnenvaart.
Eind januari volgt opnieuw overleg tussen het Havenbedrijf en de directies van de bedrijven en organisaties.