Bij Gebr. De Jonge Shipbuilding Services in Kladovo rolt dit type Eco-Nomy regelmatig van de helling. Voor het casco-ontwerp tekent de werf in samenwerking met de firma Aqua-Logic. Het accent ligt hierbij op verlaging van de weerstand in combinatie met een groter draagvermogen. Wijgaart BV, onder de paraplu van de Wijgaart Group, is opdrachtgever. GEFO zorgt voor lading.
Asto BV installeerde in dertien weken de 110 x 11,40 meter en 2.800 ton grote tanker Nevada. die met volle wingtanks en stuurhut aan dek onder de 4 meter hoogte duikt. Onbetwist Kanalfähig, maar evengoed een trots rivierschip.
Doordachte functionaliteit
De ontwerpsamenwerking van De Jonge en Aqua-Logic resulteerde in een voorschip dat ten opzichte van een standaardmodel 50 kuub meer draagvermogen heeft. Het achterschip is 11 kuub voller en op de (in de regel) te grote koelboxen is nog eens 4 kuub gewonnen.
Aanvullend heeft de tekenaar van de Kladovo Shipyard door materiaalbesparing eveneens 14 ton gespaard. Ook de twee relatief lichte 680 pk sterke C18 Caterpillars als voortstuwing dragen bij aan het draagvermogen.
De aslijnen lopen ten opzichte van de kiel 5 graden schuin naar achter, met als positief gevolg een natuurlijke aanstroming naar de 1,50 diameter schroeven en straalbuizen. Het roersysteem is door Van der Velden geleverd overeenkomstig een Aqua-Logic-tekening. Door deze ultradunne roeren binnen te voorzien van een vleugelprofiel en buiten recht te houden (met daarbij een roerschep van 16 tot 21 graden naar buiten ten opzichte van de roerblad center-line) wordt het rendementseffect versterkt.
Voor- én achteruit
De ‘highlights’ van de Nevada zijn aandacht voor detail, schitterende machinekamers en zichtbare kwaliteit. Voeg daar nog royale medewerking en slimmigheid aan toe en je hebt de projectleiders Karst van der Wiel en Rick Verhage met hun afbouwteam te ‘pakken’. Sjef Peters staat bij Asto aan het roer; niettemin zijn dit de mannen met wie je tijdens het afbouwproces voor- en achteruit kunt.
En volgens John en Addie van de Wijgaart was dat ook de overweging om bij Asto af te bouwen. Ze hebben zelf al menig casco naar Nederland zien komen en zijn dan ook met de ‘hoed en de rand’ van afbouw op de hoogte.
Traditioneel
“Het inbouwplan hebben we samen met Asto ingevuld. In uitvoering zijn we vrij traditioneel. Wat goed is, moet je ook niet wisselen. Verveer heeft voor comfortabele verblijven gezorgd. Kampers leverde de stuurhut. We kozen voor een PSI-leidingstraat en DW Pumps. Dat zijn pompen die zich onderscheiden in 20 procent minder energieverbruik, sublieme aslagering, uitgekiende en duurzame afdichting en pompen als een tierelier”, volgens John en Addie van de Wijgaart.
“Er zijn acht pompen. Maar het is handig als je ook met een paar minder kunt lossen. We hebben geprobeerd om eventuele storingskansen uit het los- en laadsysteem te filteren. Electric Marine Support heeft hieraan bijgedragen met de elektrische installatie en het aansluiten van equipment.”
Wijgaart Group
Kapitein Arne de Vries staat aan het roer van de Nevada. Hij is acht jaar bij de Wijgaart Group, die zes tankers en vijf droge ladingschepen telt. Arne had al op verschillende schepen van de firma gevaren en wilde nu wel eens even uit het ARA-verkeer: gewoon de rivier op, een groter vaargebied.
Overigens voldeed zijn eerste reis daar niet aan: vijf uur weg van Keizersveer met de baas als hulp aan boord, half negen aankomst in de Botlek en laden voor Dordrecht. Volgende dag tegen de middag leeg. Een proefreisje, zeg maar!
Deze Nevada kreeg een zilveren Green Award. Het echte Nevada was eens een goudmijn… Je weet maar nooit! Overigens hangt Nevada in meters breed acryl in het gemeenschappelijk bemanningsverblijf. Dat dan weer wel.