Thecla Bodewes Shipyards is maar wat trots op de realisatie van de veerpont Zilverstad die de Schoonhoven III vervangt. “Omdat het een enorm uitgekiend schip is, was het een spannende en uitdagende opdracht om het doel binnen de tijd te halen”, zegt projectleider Gerard Admiraal over de veerpont, die 12 juli zijn proefvaart maakte.
De 45 meter lange Zilverstad is in principe een kopie van zijn voorganger. Net als die Schoonhoven III wordt de veerpont ingezet voor het vervoer van onder andere auto’s en fietsers op het traject tussen Schoonhoven en Gelkenes, over de Lek.
De opvolger is echter aangepast naar de huidige regelgeving van de Zuid-Hollandse stad. Zo moest er een bijboot komen en werden ook op het gebied van pompen andere eisen gesteld. Het pompsysteem zat in aparte ruimtes. Dat is nu niet meer het geval.
Zichtlijnen
Daarnaast zijn het design en de plaatsing en afmetingen van de stuurhut aangepast. Dat gebeurde in overleg met de opdrachtgever. Die keuze moet er niet alleen toe leiden dat de bediening eenvoudiger wordt, maar ook dat er geen dode hoek meer is vanuit de stuurhut.
Admiraal: “Nu kan er vanuit de stuurhut tot op de klep worden gekeken. Dat kon bij de Schoonhoven III niet. De klant is hier nauw bij betrokken geweest. Met behulp van een tekenprogramma hebben wij laten zien wat de zichtlijnen zijn op het schip. Daarnaast is nu alles via camera’s in de gaten te houden.”
Eigentijds
Ook het uiterlijk van het schip heeft een opfrisbeurt gekregen. Zo zijn de funnels nu scheef geplaatst. Die stonden rechtop. De ramen op de veerpont aan de buitenzijden hebben eenzelfde schuine lijn gekregen.
Dat geldt ook voor de trappen op de veerpont, die wel dezelfde kleuren heeft gehouden als zijn voorganger. Doordat alles in lijn met elkaar is, ziet het schip er eigentijdser uit.
Admiraal: “Daarnaast is er 25 ton asdruk mogelijk op de rijkleppen aan de voor- en achterzijde van het schip. De rijkleppen hebben bovendien houten rijbanen en moeten ook nog eens kunnen scharnieren. Dat was wel heel specifiek werk. De Schoonhoven II, die blijft varen, en de Zilverstad zijn de enige veerponten die dergelijke rijkleppen hebben.”
De rijkleppen maken het veer toegankelijk voor alle soorten voertuigen. Er kunnen per keer 26 personenauto’s en 225 fietsers mee.
Voor de fietsers is, door middel van een vaste afscheiding, een aparte baan gemaakt. Het totale laadvermogen is 280 ton.
Aanbesteding
De bouw van de Zilverstad werd in korte tijd gerealiseerd. Na een aanbestedingsprocedure door de stad Schoonhoven kreeg Thecla Bodewes Shipyards de opdracht in juli 2016. Na de zomervakantie werd gestart met de engineering. Dat was uiteindelijk klaar op 3 december. Half januari begon vervolgens de bouw van de diverse secties van de veerpont. Dat duurde tot medio mei, waarna de opbouw kon beginnen. De Zilverstad ging te water op 16 juni.
“Schoonhoven had voor de bouw een persoon aan ons toebedeeld die uit de vaart afkomstig was. Hij mocht ook beslissen. Dat ging hartstikke goed en was echt een genot, omdat hij precies wist hoe en wat. Dat maakte het voor ons ook gemakkelijk,” zegt Admiraal.
De projectleider prijst ook de samenwerking met de diverse onderaannemers die een bijdrage leverden aan de snelle realisatie. Daarbij werd vooral samengewerkt met lokale en regionale partijen waar vaker opdrachten mee zijn gerealiseerd.
De onderaannemers waren Snijder Scheepselektro uit Genemuiden, HR Piping uit Sumar (leidingwerk, opvullen systemen en plaatsen thrusters), Veth Propulsion uit
Papendrecht (motoren en thrusters), Breman Shipping Installation uit Genemuiden (airco, verwarming, water) en de voor Thecla Bodewes Shipyards nieuwe partij Cornet Service uit Werkendam (schilderwerk).
Admiraal: “Wij waren erg tevreden over Cornet Service. Dat geldt natuurlijk ook voor de andere onderaannemers met wie wij al langer samenwerken.”
Specials
De bouw van de Zilverstad was volgens Admiraal niet alleen een bijzondere opdracht. Het past volgens hem precies binnen de aanpak van Thecla Bodewes Shipyards om vaker specials te bouwen. “De tijd van de coasterbouw is even voorbij. Je ziet dat de markt verschuift. Daar moet je op inspringen. Overigens was dit niet onze eerste pont. Eerder hebben wij de pont bij Wijhe gemaakt. Daarnaast onderhouden wij de pont bij Genemuiden.”
Op het gebied van specials wordt momenteel aan diverse opdrachten gewerkt. Admiraal licht vast een tipje van de sluier op door te wijzen op de bouw van een viskotter. Een specifieke markt, zoals hij het zelf omschrijft.
“Een motor is een motor, een koelproces een koelproces. Maar een viskotter bijvoorbeeld is weer heel anders vanwege de apparatuur voor visverwerking aan boord. Wat dat betreft leren wij zelf ook van elke special. Dat gaat soms met vallen en opstaan. Wij hopen dat de bouw van dit soort schepen leidt tot meer opdrachten.”