Het nieuwe motortankschip Dorestad heeft een primeur: het is de eerste Sunrisetanker van de Groninger werf GS Yard met een duwsteven.
Eigenaar Ed de Groot kwam deze aanpassing van het standaard-Sunrisemodel overeen met de werf vanwege de klassecertificering op zijn voormalige schip Tinaco die nog bijna anderhalf jaar doorloopt. Om deze certificering optimaal te benutten, gaat de Tinaco functioneren als duwbak voor de Dorestad. Voor dit doel wordt het schip momenteel omgebouwd bij GS Yard.
De Dorestad is 85 bij 9,60 meter en een nieuwe loot aan de stam van de Sunrise-serie van GS Yard. “Sunrise 2.0”, noemt afbouwbegeleider John Mulder dit model vanwege de toch wel ingrijpende aanpassingen aan het bestaande concept. Zo moest de hefkolom van het stuurhuis met een meter worden verlengd om de vereiste zichtlijnen te garanderen. Daarnaast is de Dorestad voor het functioneren als koppelverband uitgerust met twee 40-tons koppellieren voorop.
Zo kan De Groot toch nog anderhalf jaar rendement halen uit zijn huidige schip. En is het certificaat eenmaal afgelopen, dan wil de kapitein-eigenaar het schip vervangen door een tankduwbak.
Marktpotentie
Voor GS Yard is dit bouwproject een nieuwe ontwikkeling in de serie. De Groot gaat praktijkervaring opdoen met het koppelverband en de praktijk zal in de loop der tijd meer uitsluitsel geven over de marktpotentie van dit type.
Mulder heeft er wel vertrouwen in: “Deze Sunrise-variant hebben wij ontwikkeld op basis van de persoonlijke wensen van de kapitein-eigenaar. Daarbij hebben wij wel afgesproken dat dit model vanaf nu beschikbaar is voor de markt als uitbreiding van ons Sunrise-concept.”
Sunrise-concept
Het Sunrise-concept behelst de bouw van relatief zeer lichte, dubbelwandige type C-tankers met maximaal laadvermogen en minimaal brandstofverbruik. De Sunrise-tankers van 85 en 110 meter verbruiken minder brandstof dan schepen van vergelijkbare grootte. Bovendien kan het 85-meterschip bij vergelijkbare diepgang ruim 150 ton lading meer meenemen door reductie van het leeggewicht met zo’n 10 procent.
Deze gewichtsbesparing is onder meer gerealiseerd door gebruik van de hoogwaardiger en sterkere staalsoort DM36, die dunnere uitvoering van bepaalde cascodelen mogelijk maakt. De dubbelschroefs aandrijving met relatief geringe schroefdiameter van slechts 1,30 meter (tegenover de gebruikelijke 1,60 meter) maakt aandrijving van het schip met relatief lichte Volvo Penta-motoren mogelijk. De kleinere schroeven dragen bovendien bij aan een groter laadvermogen bij dezelfde diepgang.
Investeringsbereidheid
Het Sunrise-concept is al enkele jaren een succes. In aanloop naar de dubbelwandigheidsvereisten van 1 januari 2018 bouwde GS Yard al enkele tientallen van deze schepen. En hoewel de verwachting was dat na die datum de vraag zou teruglopen, lijkt niets minder waar.
“De directie en eigenaren van onze werf, Daniel Gausch en Christian Hochbein, voerden op Maritime Industry gesprekken met diverse financiers en potentiële klanten, waaruit zij concluderen dat de sfeer momenteel voelbaar positiever is dan de afgelopen jaren.”
“De economische groei werkt zichtbaar door in de binnenvaart, onder meer in investeringsbereidheid. Dit economisch perspectief geeft ons veel vertrouwen. Zeker vanwege de combinatie met de aangetoonde kwaliteit van het Sunrise-concept: het totaalplaatje van bouw plus financiering, de korte bouwtijden en het uitstekend op elkaar ingespeelde team van werf en vaste onderaannemers”, licht Mulder toe.
Vertrouwen
Dit vertrouwen wordt overigens gestaafd door de oplevering van tien nieuwbouwschepen in 2017 en naar verwachting twaalf in 2018. Vier daarvan zijn inmiddels definitief besteld.
Er is nog een ontwikkeling in gang gezet: uitbreiding van het gamma Sunrise-modellen. Deze lijn bestond tot nu toe uit tankers van 85 en 110 meter en drogeladingschepen van 100 meter. Daar komen volgend jaar een tankschip van 105 meter en een drogeladingschip van 85 meter bij. Vooral op de Belgische markt lijkt er vraag naar nieuwe drogeladingschepen.
Dit jaar komt er overigens nog een nieuwe lengtemaat bij. Want na de Dorestad en volgend bouwnummer, Gervais, komt de Lisa Reich in de vaart. En dit tankschip krijgt de afwijkende lengtemaat van 86 meter, helemaal toegespitst op het beoogd vaargebied van reder Marcus Reich. Een metertje meer voor net dat beetje extra tonnage en rendement.
Veranderingen
De bouw van de Dorestad duurde een paar weken langer dan de achttien die normaal gesproken ingeruimd worden voor de bouw van een Sunrisetanker. Dat had met name te maken met de aanpassingen van het schip voor het varen als koppelverband.
Daarnaast zijn er nog enkele opvallende veranderingen ten opzichte van voorgaande Sunrise-tankers. Zo is de Dorestad uitgerust met een spudpaal, met name om het comfort tijdens het stilliggen. Ook is de bediening van de twee Volvo Penta-hoofdmotoren voor het eerst volledig van Volvo zelf. Dit door Haisma Scheeps- en Industriemotoren uit Harlingen geleverde en geïnstalleerde systeem zorgt voor een naadloze aansluiting tussen de motoren en tandwielenkast.
Half mei vond de overdracht van de Dorestad plaats aan Ed de Groot, korte tijd na de proefvaart op de Eems. Mulder: “De klant is zeer tevreden over het resultaat; hij vindt het een prachtig schip.”