In twee jaar tijd heeft Groningen Shipyard voor Wijnne Barends acht identieke schepen gebouwd. De deze maand opgeleverde Lady Astrid was de laatste van de serie. In 2012 liet de rederij uit Delfzijl al vier identieke schepen in Waterhuizen bouwen.
Sea-River
De schepen hebben een lengte van 88 meter en een draagvermogen van 3.700 ton. Ze worden voornamelijk ingezet in de Europese wateren.
Doordat de schepen zijn uitgerust met een in hoogte verstelbaar stuurhuis, zijn ze niet alleen op zee maar ook op de grotere rivieren en binnenwateren in Europa inzetbaar voor transport van diverse soorten droge lading waaronder gezaagd hout, papier, staal en turf.
Noord-Nederland
Het ontwerp van de schepen is door de rederij in nauwe samenwerking met Conoship International uit Groningen en Groot Ship Design uit Leek gemaakt. Het voldoet aan alle bekende toekomstige energie- en milieu-eisen. De bouw en afbouw van de acht schepen, alsmede de levering van de componenten, is in samenwerking met meerdere Noord-Nederlandse onderaannemers verricht.
Wijnne Barends zet, naast deze investering, fors in op de aangescherpte Europese milieu-wetgeving. Als enige Nederlandse kustvaartrederij heeft het bedrijf bestaande schepen uitgerust met een uitlaatgaswasinstallatie (scrubber) om zonder verandering van brandstof te kunnen blijven voldoen aan de maximale norm van 0,1 procent zwaveluitstoot. Die norm geldt sinds 1 januari 2015 voor de scheepvaart op de Noordzee en de Baltische Zee.