Breko uit Papendrecht bouwde de Dettmer Tank 120 en Dettmer Tank 122. De laatste werd 6 december gedoopt. De eerste onderging dat ritueel op 29 oktober. Die dag verrichtte Max van der Boor de doop, met assistentie van zijn vader Ronald.
Vriendschap met de familie Dettmer was de aanleiding waardoor de gehandicapte Max de eer kreeg om met een ‘goede vaart voor bemanning en schip, de fles aan scherven te slaan en het schip zijn naam te geven. Het leverde Max applaus en respect op.
Waardering is er eveneens voor cascobouwer Gebr. de Jonge van Shipyard Kladovo en Breko Shipbuilding & Repair voor de afbouw en oplevering van de fraaie, zeer goed uitgeruste en eigentijds milieuvriendelijke tankers.
“Nu moet er gevaren worden”, zei aalmoezenier Bernhard van Welzenes na de inzegening. Met een knipoog naar ‘boven’ vroeg hij tijdens zijn in scheepvaartkringen gewaardeerde ritueel, om veiligheid voor de bemanning en dat zij deze tankers ook veilig mogen besturen, vertrouwen in elkaar hebben, kunnen geven en delen én dat er balans is in hun inzet voor werk en privé.
Koffiehandel
Vanzelfsprekend bevonden de eigenaren, dr. Heiner en dr. Günter Dettmer, evenals CEO Andreas Niemeyer zich in het gezelschap. De firma ontstond in 1947 met de handel in koffie – schepen werden eveneens gebouwd. Dettmer groeide enorm; tot 120 schepen. Bij een blik op de rivier kwam er altijd wel een zwarte D in een rode vlag in het vizier. De ‘rode Damco’ werd de rederij wel genoemd. De schepen/firma werden verkocht!
Vandaag de dag is Rob de Leeuw managing director van B. Dettmer Reederei in Hamburg. “Ons streven is om opnieuw de inmiddels uit dertig schepen bestaande vloot stilaan te vernieuwen en vergroten. Het zijn mineralen- smeerolie- en zwaveltankers met een gevraagde tonnage, kanalfähig, duurzaam en schoon. Inclusief de regie-/charterschepen varen er 45 schepen met de Dettmer-vlag in de mast.”
“Ook zijn we sinds september samen met De Jonge gmbh werkzaam in slobs- en calamiteitendiensten. Hierin hebben we ook een samenwerking met Calceus Cargo Solutions, waarvan Hans en Ronald van der Boor zaakwaarnemers zijn. Deze relatie is ontstaan bij het afnemen van slobs en opruimwerkzaamheden en behandelen van beschadigde lading van een deels uitgebrand containerzeeschip. Er was onder andere sprake van 6.000 ton bluswater. In vier weken hebben we deze calamiteit efficiënt aangepakt en is er vriendschap tussen de families ontstaan. Dat Max van der Boor het schip gedoopt heeft, is daar een gevolg van.”
Mooie opdracht
We praaien Ron Neleman, bij Breko verantwoordelijk voor nieuwbouw. Hij zegt: “Vanzelfsprekend is twee gelijkwaardige schepen afbouwen een mooie opdracht. Gebr. de Jonge bouwde in Kladovo de 86 x 9,50 meter grote casco’s voor eigen rekening met als namen Rela I en II (scheepsnamen die Reindert en Gerrit zelf gebruikten, vóór hun scheepsbouwcarrière). Als Breko kwamen we overeen de schepen voor hen af te bouwen. Dettmer Tank Hamburg meldde zich echter als koper en tekende na de gebruikelijke onderhandelingen een turnkey-koopcontract met Gebr. de Jonge, waarna de schepen van eigenaar wisselden. De casco’s waren reeds in Papendrecht”, aldus Neleman.
Hij vervolgt: “PSI installeerde zoals gebruikelijk de leidingstraat en het Breko-team verzorgde de verdere af- en inbouw. Het model bewees tijdens de proefvaart zijn plus in draagvermogen in combinatie met snelheid.”
Ruim en schoon
Dettmers technisch directeur is Jens Walla. Als gewezen werktuigkundige en alweer zeventien jaar technisch troubleshooter in de binnenvaart kent hij de hoed en de rand van techniek.
“De schepen hebben een afwijkend model, een groot draagvermogen en manoeuvreren uitstekend. De Dettmer Tank 120 loopt met twee 500 pk sterke D13 Volvo’s 18,5 kilometer per uur. Dat is uniek!”
“Met de kolomstuurhut aan dek meten we 4,20 kruiphoogte. Er zijn vijf centertanks met spiralen. De tanks zijn gecoat met Hempels Galvosil 15700. Heatmaster leverde een thermische ketel van 80 kW. Voor de twee Bornemann-pompen en de Verhaar-boegschroef staan in de voor- en achtermachinekamer John Deere’s als energiebron. Dit is een type C waar je geld mee kunt verdienen.”
Terwijl we vragen of Breko beantwoordt aan zijn verwachtingen, klingelt zijn telefoon. Walla neemt op en antwoordt ons met zijn duim omhoog. We kijken zelf nog even rond en registreren een betimmering van Willemsen met een chique zwart gespoten stalen lessenaar die oogt als kunststof. In de machinekamer is het even zoeken naar de Volvo’s met Reintjes-koppelingen. Het is er ruim en schoon.
Foresta Trading leverde voor beide schepen een volledige pakket FT Victor-dienstpompen Plus lens-/ballast-ejectors (200 m³/uur), drinkwatersysteem, smeeroliehaspelset en gasolie-trimpomp, allemaal eveneens van het eigen FT-merk.
Vóóruitstrevend ontwerp
Gebr. De Jonge bouwden de casco’s overeenkomstig het ontwerp van Frans van Meerendonk van Aqua Logic. Reinder: “Al een aantal jaren is er contact met Frans. Van zijn ontwerp en onze visie op weerstandsvermindering hebben we bij diverse schepen het ‘De Jonge ECO-NOMY’-concept in onderdelen toegepast.”
“De bekendste hiervan is de Onderneming IV, een dubbelschroever van 135 meter, specifiek gebouwd op snelheid. Eigenaar de Korte claimt een aanmerkelijke rendementsvermeerdering!”
“Voor deze Dettmer-schepen ligt het accent op een combinatie van draagvermogen – kanalfähig met 4,08 meter kruiphoogte – en snelheid met minimaal brandstofverbruik.”
“In overleg met Van Meerendonk hebben we het voorschip ten opzichte van een standaardmodel 52 cbm meer draagvermogen gegeven. Het achterschip werd 11 cbm voller en op de (meestal te grote) koelboxen is nog eens 4 cbm gewonnen.”
“Aanvullend heeft onze tekenaar bij de Kladovo Shipyard door materiaalbesparing 14 tot 15 ton aan gewicht gespaard. De aslijnen lopen ten opzichte van de kiel 5 graden schuin naar achter met als positief gevolg natuurlijke aanstroming naar de schroeven met 1,40 diameter. Er zijn geen tunnels!”
“Het 3-roersysteem is door Van der Velden geleverd overeenkomstig het Aqua Logic-systeem. Door deze ultradunne roeren binnen te voorzien van vleugelprofiel en buiten recht te houden, met daarbij een roerschep van 16 tot 21 graden naar buiten tegenover de roerblad-centerline, wordt het rendementseffect versterkt volgens de berekeningen van Frans van Meerendonk.”
Proefvaart
1.250 ton lading bij 2,50 meter diepgang en met twee maal 500 pk Volvo en schroeven van slechts 1,40 meter, ondanks het bewust groot dragende voorschip, toch 18,5 kilometer snelheid halen, da’s knap! De decibels bleven hierbij beperkt tot 52/56.
Het was een proefvaart waarmee Gebr. de Jonge, Aqua Logic, Breko, Van der Velden en Dettmer zeer tevreden waren. Lloyds drukte het uit met de verstrekking van een ‘1-motor-certificaat’.
tekst en foto’s: Johan de Witte