Het gloednieuwe werkschip Solution dat DUC Marine Group uit Urk bouwde is een breed inzetbaar multi purpose schip. Dutch Underwater Contractors (DUC) wil het schip veelal gaan inzetten voor werkzaamheden aan offshore windparken, zoals duikwerk en onderwatersurvey. Ook is het bruikbaar als hotelschip; aan boord kunnen ongeveer dertig gasten overnachten (naast de eigen staf).
Hoofdaannemer bij de bouw van de Solution was DUC zelf. In eigen beheer liet de specialist in onderwaterwerk het casco van het 53,88 meter lange en 11,50 meter brede serviceschip bouwen bij Shipcon in Dodewaard. De bouw van dit door scheepsbouwkundig bureau Herman Jansen uit Monnickendam ontworpen schip startte vorig jaar zomer en duurde ongeveer een half jaar.
Urk
Eind december werd het casco overgebracht naar thuishaven Urk voor de afbouw. Hierbij koos de opdrachtgever bewust voor een groot aantal Urker onderaannemers. Scheepsbetimmeringsbedrijf De Flux verzorgde de betimmering, Electroservice Urk (ESU) de elektrische installatie en De Boer Marine de levering en montage van alle nautische apparatuur.
Een prominente rol bij de afbouw speelde Hoekman Shipbuilding op Urk. Hoekman verzorgde de machinekamerinrichting van het dieselelektrisch aangedreven schip. In de machinekamer staan maar liefst zes hoofdgeneratoren, alle 475 kVA vermogen leverende Volvo Penta D13-motoren. Deze generatoren leveren voeding voor de dubbelschroefs voortstuwing door twee 650 kW sterke Verhaar V-Pods, waarmee een minimale snelheid van 12 knopen gehaald wordt.
Met zes hoofdmotoren heeft de Solution voldoende reservevermogen om het risico op ongelukken door motoruitval tijdens duikwerkzaamheden tot een absoluut minimum te beperken. Naast de hoofdgeneratoren zijn er als havenset en noodset twee Volvo Penta D9-motoren aan boord te vinden.
Rijk uitgerust
“Het schip is zeer rijk uitgerust. Daarom was het, ondanks de grootte van het schip, behoorlijk passen en meten om alle techniek erin te krijgen”, vertelt Klaas Albert Hoekman van Hoekman Shipbuilding. “Om dit mogelijk te maken hebben wij de machinekamer vooraf helemaal in 3D ontworpen.”
Hoekman werkte met veel plezier mee aan dit project: “Wij vinden het prachtig dat een Urker ondernemer zo veel lokale partijen inschakelt bij de bouw van dit prachtige project. Wij zijn trots dat we mochten meewerken.”
Het schip is uitgerust met twee kranen: van 90 en 200 ton. De hydraulische aandrijving van de zwaarste kraan vergt 180 kW vermogen. Ook is het schip voor die kraan uitgerust met lastcompensatie. Voor het DP2 dynamic positioning systeem – om stil te liggen op plaatsen waar niet geankerd kan of mag worden – is het schip naast de V-Pods en de reguliere boegschroef aan de voorzijde verder voorzien van een swing-up boegschroef. Deze techniek maakt inzet van de Solution ook mogelijk in ondiepe wateren.
De swing-up boegschroef is speciaal voor dit schip ontwikkeld door Verhaar. Voor zeer nauwkeurige positionering tijdens werkzaamheden is het schip uitgerust met vier ankers: twee voorop en twee achterop, twee aan stuurboord en twee aan bakboord. En voor onderwatersurvey zijn er twee moon pools aan boord.
De Solution werd op 9 mei ten doop gehouden in de thuishaven, waarna er feestelijk op een behouden vaart werd getoast in Het Achterhuis. Daarmee was het schip echter nog niet helemaal klaar. In de daaropvolgende week werd het schip voorlopig gereed gemaakt voor een proefvaart, waarna het vertrok naar IJmuiden voor een proefvaart op zee voor het Italiaanse classificatiebureau RINA. Daarna vertrok de Solution voor de eerste klus naar Rostock. Na afloop van dit project keert het schip terug naar Urk voor de montage van een A-frame voor dekhandling.
DUC Marine Group
‘Bouwvakkers onder water’. Dat is hoe de duikers van DUC zichzelf graag noemen. En dan zijn het ook nog eens allrounders: de duikers zijn inzetbaar bij de voorbereiding, hulp en uitvoering van alle voorkomende werkzaamheden onder water. Met eigen werkschepen en een eigen werkplaats voor de bouw van maatwerk in gereedschappen onderscheidt DUC Marine Group zich als wereldwijd dienstverlener met brede expertise voor een breed scala aan opdrachtgevers voor de offshore olie- en gaswinning, duurzame energie en bouw.
Duikbedrijf DUC van directeur-eigenaar Henk Kapitein heeft zich de afgelopen tientallen jaren ontwikkeld tot een unieke specialist in offshore projecten en grote duikopdrachten die veel tijd, logistieke creativiteit en personele inzet vragen. De ruim 25 vaste medewerkers zijn volgens Kapitein het belangrijkste kapitaal van DUC. Hun vakmanschap is evident, hun betrokkenheid bij DUC groot en ze staan altijd klaar om een spoedklus te klaren. En dan maakt het niet uit of het gaat om bouw van een offshore windpark of het onderwater reinigen van een woonboot.
tekst: Jan Johan ten Have
foto boven: Lucas Kramer