De leden van de Duitse binnenvaartbond BDB hebben Martin Staats (links op de foto) herkozen tot voorzitter. De MSG-topman gaat deze functie ook de komende drie jaar uitoefenen. ‘We willen de problemen van de sector pragmatisch aanpakken en samen met onze partners praktische oplossingen ontwikkelen’, zei Staats.
‘Daarbij blijven we een kritische maar constructieve dialoog met de politiek en de overheid voeren.’ Tijdens de ledenvergadering nam de BDB afscheid van Dr. Wolfgang Hönemann (Rhenus PartnerShip), die zich niet opnieuw kandidaat had gesteld voor een bestuursfunctie. Hönemann (rechts op de foto) gaat dit jaar met pensioen. Martin Staats bedankte hem voor zijn betrokkenheid binnen de BDB en de binnenvaartsector.
Nieuwe leden
Hönemann zei dat de bond het heel goed doet vandaag de dag. Dat werd onderstreept door de toetreding van het Havenbedrijf Antwerpen en de Vereniging van Kolenimporteurs (VDKi).
Antwerpen is na Rotterdam al de tweede ARA-haven die lid wordt. Volgens Staats geeft het de enorme betekenis van de ARA-havens voor de Duitse binnenvaart aan. “De binnenvaart vervoert nu al grote volumes van en naar Antwerpen, en dat zal in de toekomst nog meer worden.”
Wekelijks doen een kleine duizend binnenschepen met diverse soorten lading de haven van Antwerpen aan. De binnenvaart heeft in Antwerpen een aandeel van 36 procent in de modal split. In 2030 moet dit 42 procent zijn. Naast binnenvaart zet Antwerpen in op spoorvervoer om het wegennet te ontlasten.
Marjan Beelen, consultant voor intermodaal vervoer, achterland en binnenvaart bij de Antwerpse haven, noemt de BDB een krachtige partner om standpunten uit te wisselen over de Duitse verkeers- en binnenvaartpolitiek. “Het lidmaatschap biedt ons ook de kans om meer samen te werken met andere spelers in de binnenvaart.”
Samen optrekken
Met de VDKi uit Hamburg trekt de BDB al jaren samen op. Ze gaan hun samenwerking nu verder uitbouwen. “De binnenvaart is belangrijk voor ons en moet versterkt worden”, aldus VDKi-directeur Frans-Jozef Wodopia.
Staats vult aan: “Actuele onderwerpen zoals de behandeling van kolen als gevaargoed illustreren dat we samen praktische oplossingen kunnen ontwikkelen. We gaan ook samen de hervorming van de vaartrechten in Duitsland begeleiden.”
De VDKi vertegenwoordigt de belangen van haar leden uit de energiesector, industrie, handel en logistiek. Met een volume van 35 miljoen ton per jaar zijn kolen nog steeds een belangrijke goederengroep voor de binnenvaart.
foto: BDB