De Volvo Penta D13-300 is door het ministerie van Infrastructuur & Milieu goedgekeurd voor gebruik in de visserijsector. “Voor de sector en voor Volvo Penta is dit bijzonder goed nieuws” vindt Jan-Willem Vissers, director Marine Commercial van Volvo Penta.
“We hebben nu de goedkeuring om deze standaardmotor uit onze range ook in de visserij te mogen toepassen met een vermogen van 300 pk bij 1.800 toeren”, aldus Vissers. De D13-300 is gebaseerd op de huidige D13 MH Range. “De motor moet wel in het bijzijn van IL&T worden afgenomen en verzegeld. Dat hoort bij de standaardprocedure in deze sector.”
‘Ideale vervanger’
Tijdens het goedkeuringstraject had Volvo Penta al toestemming verkregen om de Eurokotter UK 44 te hermotoriseren. De eigenaar is zeer tevreden over de Volvo Penta D13. Met name door het hoge koppel dat de D13 bij lage toeren afgeeft. De D13 heeft in de afgelopen 10 maanden een ‘robuuste indruk’ op de klant gemaakt en doet zeker niet onder voor de oude 19-liter-motor. Sterker nog, volgens de eigenaar is de D13 de ‘ideale vervanger’.
“Ook onze Volvo Penta-dealers zijn erg tevreden met deze uitkomst. Doordat onze standaardmotor mag worden toegepast, zijn er geen modificaties noodzakelijk die mogelijk de eigenschappen en de efficiency van de motor kunnen beïnvloeden en vertragend en kostenverhogend werken voor de markt.”
Ook voor dieselelektrisch
De D13 staat bekend als een uiterst zuinige motor. Niet alleen voor traditionele voortstuwing is het een populaire motor, ook voor stationaire toepassingen zoals dieselelektrische voortstuwing en pompsets neemt de vraag voor de D13 toe.
Binnen de Volvo Group worden jaarlijks 85.000 D13-units geproduceerd, waarvan een substantieel deel afgenomen word door Volvo Penta. Het is momenteel binnen de motorenrange van Volvo Penta één van de meest populaire motoren.