In Noord-Brabant werd in 2015 3% meer containers multimodaal overgeslagen dan in 2014. Die groei had volgens de exploitanten van de Brabantse terminals aanzienlijk groter moeten zijn, maar werd afgezwakt door de wachttijden voor binnenschepen in de zeehavens, aldus een bericht van het MCA Brabant.
Een gevolg van wachttijden en vertragingen in de zeehavens is veel onnodig vervoer over de weg. Het aantal TEU’s over de weg onder de regie van de inland terminals was in 2015 ruim 300.000, wat meer dan een kwart van het totale volume is. Vooral tussen Moerdijk en Rotterdam werden relatief veel containers over de weg vervoerd.
Vertragingen
De vertragingen in de zeehavens werden in 2015 volgens de terminalexploitanten in Brabant deels veroorzaakt door de inzet van steeds grotere zeeschepen. Ook was de ingebruikname van de nieuwe terminals op Maasvlakte 2 van invloed.
De exploitanten verwachten meer modal shift ten gunste van de binnenvaart in 2016. In totaal – inclusief de binnenlandse containeroverslag in Moerdijk – werd in vorig jaar 852.000 TEU overgeslagen, waarvan 86.000 via spoor en 766.000 TEU met de binnenvaart werd vervoerd. Ook het niet kunnen uitbreiden van de Markiezaat-terminal in Bergen op Zoom beperkte de groeimogelijkheden van het multimodaal transport.
Toeslag
Het hergebruik van containers nam af in 2015. Ook dat hangt samen met de vertragingen in de zeehavens, doordat de containers te lang onderweg waren en de operators daardoor het risico liepen van een toeslag (de zogenaamde detention– en demurrage-kosten), waardoor ze sneller dan noodzakelijk terug moesten naar de zeehavens.