Aan de nieuwe richtlijn voor scheepsmotoren (NRMM Fase V) die 2020 in moet gaan, voldoen zelfs LNG-aangedreven schepen niet, aldus het CBRB. Het Europees Parlement stemt in met die nieuwe richtlijn. De vraag is of de Europarlementariërs de situatie in de binnenvaart hebben meegenomen in hun overwegingen. Volgens Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik is er geen of onvoldoende aandacht voor de sector. ‘Desnoods moet de binnenvaart een dag gaan staken, om duidelijk te maken hoe belangrijk die sector is. Dat recht heb je!’ Ze spreekt vrijdag 11 december bij de jaarvergadering van het CBRB.
Met CDA/EVP-Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik heeft het CBRB bij de jaarvergadering een politica in huis gehaald, die geen blad voor de mond neemt. In 2010 was ze toen nog als lid van de Tweede Kamerfractie de eerste die het lijsttrekkerschap van CDA-leider Jan Peter Balkenende ter discussie stelde. Begin deze maand kwam ze met een zeer kritisch rapport over de Vogel- en Habitatrichtlijn. Ze komt op voor de belangen van bedrijven die door deze richtlijn worden benadeeld. Ook de binnenvaart kan nadeel ondervinden van deze richtlijn. ‘Ik ben erg voor het milieu, sta achter het klimaatakkoord. Maar je moet wel goed weten welke maatregelen het verschil maken en wat de gevolgen ervan zijn. En vervolgens moet je opletten dat alle sectoren en partijen gelijkwaardig worden behandeld.’
Trots
Het parlementslid vaart haar eigen koers. Ze werd in 2014 vanwege haar populariteit door het CDA-partijbestuur gevraagd als lijstduwer (iemand die wel stemmen trekt maar zelf niet in de fractie plaatsneemt) voor de Europese verkiezingen. Ze kreeg echter zoveel voorkeurstemmen dat ze in weerwil van het bestuur in de fractie werd gekozen. In het EP maakt ze zich sterk voor het MKB, het milieu, landbouw en visserij. Zelf stamt ze uit een Twents ‘boerengeslacht’ en heeft samen met man en zoon een varkensboerderij. ‘Ik word altijd met landbouw geassocieerd, maar dat is slechts 10 procent van mijn werk. Ik wist al dat het water een belangrijke sector is in de verdeling van het goederentransport over weg, water en rail. Ik ben telkens weer verwonderd dat zo slecht aan de wensen van deze sector tegemoet wordt gekomen bij milieu-afwegingen. In de tijd dat Camiel Eurlings minister van Verkeer & Waterstaat was, vond ik al dat de binnenvaart meer moest worden omarmd, dat we er meer van moeten profiteren dat de binnenvaart niet alleen milieuvriendelijk is, maar ook vervoer van de weg en het spoor haalt. Ondanks de lobby van het spoor wil ik die gevaarlijke stoffen niet door mijn steden hebben rijden. Nederland moet en mag echt trots zijn op onze binnenvaartschippers, dat mis ik tegenwoordig wel te vaak.’
Ze refereert aan haar ‘thuishaven’ in Twente. Ik ben met Henk Bolk bij de terminal in Hengelo geweest en heb met eigen ogen gezien hoe het werkt. Ik begrijp hoe belangrijk het is om kanalen te verruimen om meer scheepvaart mogelijk te maken. De binnenvaart staat echter tegenover de machtige lobby van wegvervoer en trein. Ik weet hoe dat is. De kleine sector van de intensieve veehouderij moet ook altijd opboksen tegen de lobby van de grote melkveehouderij. Ook in de landbouw heb je verschillende deelsectoren, zoals de glastuinbouw, het pluimvee en de varkenshouderij. En hoewel de varkensboeren in bijvoorbeeld de ammoniakproductie al 65 % omlaag hebben gekregen, blijft de kritiek aanhouden, omdat men het in Europa niet weet. Je doet het nooit goed.’
Schande
Het EP legt de lat voor emissienormen van scheepsmotoren te hoog, volgens Annie Schreijer-Pierik. De sector had gevraagd om de Amerikaanse EPA Tier4 normering te volgen. Het EP volgde dat advies niet. ‘Ik vind dit onbegrijpelijk. De EVP-fractie heeft aangedrongen om de scheepsmotoren en hulpmotoren voor de binnenvaart gewoon conform de Amerikaanse voorschriften te hanteren in de Milieucommissie. Helaas hebben liberalen en groenen tegen gestemd – vooral van de VVD viel me dat tegen – zonder de kleine binnenvaartsector voldoende mee te nemen en mee te wegen. Ik heb onze Italiaanse rapporteur Elisabetta Gardini direct hierop gewezen. Als het misgaat in zo’n kleine sector als de binnenvaart kan dat gigantische gevolgen hebben.’
Ze noemt het ‘een schande’ dat bij de motorenvoorschriften bij de andere fracties in het EP geen rekening is gehouden met dat zelfs schepen die op LNG varen, niet meer voldoen aan de richtlijn. ‘LNG is een schone brandstof – dat moet uitvoerbaar en werkbaar de ruimte krijgen.’
De Europarlementariër ziet de verschillende benadering van spoor en binnenvaart bij het bepalen van de ‘carbon footprint’ (bijvoorbeeld dat bruinkool wordt verbrand om elektriciteit voor spoor op te wekken, wordt niet toegerekend als emissie door het spoor).
‘Dat de Milieucommissie wel overgangsregelingen biedt voor de spoorwegsector en niet voor de binnenvaart is zeer kwalijk. Ik kan er niet tegen dat er met twee maten wordt gemeten. Als bijvoorbeeld voorgesteld wordt om voor Volkswagen een uitzondering te maken bij de emissienormen, dan moet je dat voor alle bedrijven doen. Ook sectoren moet je gelijkwaardig behandelen.’
Met haar ontwapenende eerlijkheid voegt ze daaraan toe: ‘Vertrouw niet op de kunde van politici in het Europees Parlement. Draag de echte knelpunten en feiten zelf aan op een vroeg tijdstip. Kort en bondig, niet te langdradig.’ Aan komen zetten met dikke rapporten is niet zo effectief. ‘Wij lezen ze niet, dat laten we aan onze medewerkers over. Je moet iets simpel zeggen zodat de boodschap op het netvlies blijft staan. Desnoods moet de sector een dag gaan staken. Dan haal je het nieuws. Anders blijft alle aandacht uitgaan naar de Duitse Bahn en de Heilige koe. Je moet het nieuws halen – daar heb je het recht toe! Te gek voor woorden dat het nodig is. Ik weet zeker dat de wil er is om het op te lossen. Het moet alleen bekender worden wat de binnenvaart betekent.’
Schmutzig
Ze beseft dat de binnenvaart moeilijk één vuist kan maken, omdat het nu eenmaal grotendeels bestaat uit familie- en gezinsbedrijven. ‘Dan werkt de macht van het getal niet. Ik weet hoe het werkt.’ Annie is voorzitter van de MKB-commissie in de fractie van de EVP. ‘Het lastige bij kleine sectoren is dat het beeld van de sector niet duidelijk op het netvlies staat bij mensen. Als ik een Duitse collega hoor praten over de binnenvaart dan heeft hij het over die ‘schmutzige Binnenschifffahrt’. Dat beeld is zo onjuist. De sector moet directer naar de rapporteurs in het parlement stappen.’ EVP-fractielid Elisabetta Gardini is rapporteur voor de commissie Milieubeheer, volksgezondheid en voedselveiligheid.
‘Ik nodig de binnenvaartschippers en hun vertegenwoordigers dan ook graag uit in het Europees Parlement voor een bezoek. De noodzaak van Europa en de realiteit van Brussel worden vaak nog een beetje weggemoffeld in ons land. Jammer, want de binnenvaart vormt de ruggengraat van ons Nederlandse transport in de Europese interne markt.’
Lees ook dit artikel op www.groenervaren.nl of dit artikel op deze site.