Het ministerie van Infrastructuur & Milieu is tevreden met de ‘mooie resultaten’ die de afgelopen 2 jaar binnen de Centrale Commissie van de Rijnvaart (CCR) zijn geboekt onder het Nederlands voorzitterschap. Dat schrijft het ministerie op zijn website.
Daar worden de belangrijkste resultaten opgesomd: ‘Om te beginnen is de CCR een zeer intensieve samenwerking aangegaan met de Europese Commissie. Daarnaast heeft de CCR in 2015 de weg definitief vrijgemaakt voor het gebruik van vloeibaar aardgas (LNG) als brandstof voor binnenvaartschepen. Tot slot is hard gewerkt aan oplossingen voor problemen die bepaalde schepen ondervinden met bepaalde technische eisen.’
Regels vereenvoudigd
Minister Schultz zegt daarover: ‘Ik ben blij met de stappen die tijdens het Nederlands voorzitterschap gezet zijn. Het is gelukt om regels te vereenvoudigen, kosten te besparen en de scheepvaart weer een stukje duurzamer te maken.’
Op 3 december heeft Nederland het voorzitterschap overgedragen aan Zwitserland. De CCR is in de afgelopen 2 jaar een intensieve samenwerking aangegaan met de Europese Commissie. Dat heeft op korte termijn tot gevolg dat er nog maar één reglement met technische eisen voor binnenvaartschepen zal bestaan. Nu hebben de CCR en de Europese Unie nog elk hun eigen regels. ‘Dit betekent dat de technische regels gelijk worden getrokken zonder dat bestaande rechten daarbij verloren gaan’, aldus I&M.
Om het reglement in de toekomst te onderhouden is een nieuw comité opgericht waarin alle lidstaten van de EU en de CCR vertegenwoordigd zullen zijn: CESNI. Naar verwachting kan CESNI vanaf 2016 ook werk maken van regels voor beroepskwalificaties. Aan de vergaderingen van CESNI zullen, namens de branche, ook ESO en EBU deelnemen.
LNG
Daarnaast heeft de CCR in 2015 de weg definitief vrijgemaakt voor het gebruik van vloeibaar aardgas (LNG) als brandstof voor binnenvaartschepen. Er zijn operationele, technische en opleidingsvoorschriften vastgesteld voor het gebruik van LNG. I&M: ‘Deze regels sluiten goed aan bij de bestaande praktijk. Vanaf nu hoeft dus niet meer voor elk schip een tijdrovende ontheffingsprocedure te worden doorlopen. Hiermee krijgt de vergroening van de binnenvaart een belangrijke impuls.’
Technische eisen
Volgens het ministerie is ook hard gewerkt aan oplossingen voor problemen die bepaalde schepen ondervinden met sommige technische eisen. ‘Schepen die varen met groen getint stuurhuisglas kunnen onder voorwaarden met dit glas op een veilige manier blijven varen. Hiermee wordt hen een verplichte investering van tussen de € 5.000,- en € 10.000,- bespaard. Er is uitgebreid onderzoek verricht naar onder andere geluidseisen en eisen aan kranen. Vanaf 2016 kan over definitieve oplossingen worden gesproken.’
foto: rijksoverheid.nl