Uiterlijk begin 2019 moeten binnenschepen in de Antwerpse haven LNG kunnen bunkeren bij een vaste installatie. Het Havenbedrijf wil de beschikbaarheid van LNG verder verbeteren.
Sinds 2012 is het voor schepen al mogelijk het vloeibaar natuurlijk gas te bunkeren via truck-to-ship-bunkering. Een vrachtwagen haalt LNG op bij de importterminal in Zeebrugge en pompt het in Antwerpen vanaf de kade naar het schip.
Nieuw inzicht
Havenbedrijf Antwerpen is momenteel op zoek naar een concessionaris voor de bouw en exploitatie van een LNG-bunker- en vulinstallatie. Daarvoor is plek op een terrein aan kaai 528.
Daarmee slaat het Havenbedrijf een nieuwe richting in. Oorspronkelijk was het van plan om zelf te investeren in een LNG bunker- en vulinstallatie en die vervolgens door een exploitant te laten uitbaten. Nieuwe ‘marktinzichten’ hebben er echter toe geleid dat het Havenbedrijf er nu voor kiest om de markt te bevragen om de LNG bunker- en vulinstallatie zelf te bouwen en vervolgens ook te exploiteren.
Kaai 528
Het Havenbedrijf stelt aan kaai 528 een terrein ter beschikking met een oppervlakte van ongeveer 7.300 m2. Dat terrein is geselecteerd na een screening van mogelijke locaties in het havengebied. Daarbij is onder meer rekening gehouden met veiligheid, de beschikbaarheid van een kaaimuur en de bereikbaarheid via de weg.
De kandidaat op wie de keuze valt, hoeft zich niet te beperken tot bunkeren van binnenschepen. Het Havenbedrijf hoopt juist dat hij ook de overslag van LNG uit feederschepen, de overslag van LNG door vrachtwagens en tankfaciliteiten voor LNG/CNG voor weggebruikers ontwikkelt op het terrein. Daarnaast mogen ook andere brandstoffen opgeslagen of aangeboden worden op het terrein.
Geïnteresseerden kunnen tot uiterlijk 5 oktober hun projectvoorstel indienen. Kijk hier voor de voorwaarden en de inhoud van de concessie.