Met een digitaal meldpunt over vluchtwegen wil het CBRB aandachtspunten en klachten verzamelen die te maken hebben met de nieuwe regelgeving op dit gebied. De organisatie opent dit digitale meldpunt op 1 juli, de dag dat de overgangstermijn verloopt en het ADN 2015 definitief in werking treedt.
In het ADN van 2015 zijn nieuwe voorschriften opgenomen voor vluchtwegen. Internationaal is afgesproken dat de ontwikkelingen rondom de vluchtwegen nauwgezet worden gevolgd. Het ministerie van Infrastructuur & Milieu heeft bij de totstandkoming van de nieuwe regels aangegeven deze te willen evalueren.
Noodsituatie
Het doel van vluchtwegen en evacuatiemiddelen is om het schip veilig te kunnen verlaten bij een noodsituatie binnen en buiten de ladingzone/beschermde zone. Daarnaast moeten hulpverleners veilig aan en van boord kunnen komen bij een noodsituatie.
In de nieuwe regelgeving zijn de stof (UN-nummer, Klasse en Verpakkingsgroep) en de situatie (wal/schip) mede bepalend voor de keuze voor het juiste vluchtmiddel. ‘De doelstelling van de nieuwe voorschriften is om, binnen een flexibel systeem van opties, de basisveiligheid van de bemanning te garanderen’, aldus het CBRB in een toelichting op het meldpunt. ‘Deze nieuwe flexibiliteit biedt de mogelijkheid om de vluchtwegen af te stemmen op de lokale situatie. Er wordt een actieve communicatie verwacht tussen de wal en het schip over welk evacuatiemiddel gebruikt wordt.’
[kader positie=”rechts” breed=”50″] Werkelijk veilig?
Van twee opties die in de nieuwe regelgeving worden genoemd als vluchtmiddel is in de CBRB-werkgroep Gevaarlijke Goederen en Veiligheid besloten dat een risk assessment wordt gemaakt. Het gaat om de bijboot en de veilige zone.
De risicobeoordeling moet duidelijk maken of beide vluchtmiddelen een werkelijk veilige optie bieden en voldoen aan het doel van de vluchtwegen: het schip veilig kunnen verlaten bij een noodsituatie. De uitkomst van de beoordeling zal worden gebruikt bij de internationale discussie en de evaluatie van de nieuwe regelgeving. [/kader]
Evaluatie
Het hoofddoel van het meldpunt is informatie te verzamelen voor evaluatie van de nieuwe regelgeving. De klachten en meldingen moeten duidelijk maken:
· hoe het gesteld is met de beschikbaarheid van evacuatiemiddelen
· hoe de communicatie tussen wal en schip verloopt
· hoe werkbaar de nieuwe regels zijn
Vul hier de vragenlijst van het digitale meldpunt vluchtwegen in.