Meer dan vijftig tall ships komen deze zomer naar Sail Amsterdam 2015. De Sail-In Parade op 19 augustus krijgt een recordlengte van 12 kilometer. ‘De grootste Sail ter wereld’, stelde de organisatie dinsdag 12 mei. Het evenementengebied is veel groter dan bij voorgaande edities en de stad wordt bij het evenement betrokken.
Sail duurt van 19 tot en met 23 augustus. Van de vijftig tall ships komen er dertien voor het eerst naar Nederland, inclusief acht replica’s.
Naast de tall ships zijn er 550 varende erfgoedschepen van Nederlandse bodem aanwezig. Er worden naast de IJ-haven en kades langs het IJ veel meer delen van de stad betrokken bij het evenement, zoals de voormalige NDSM-werf met een programma voor jongeren. In de binnenstad zijn rondleidingen en in het Scheepvaartmuseum is het trefpunt voor zakelijk Nederland ingericht.
Chartervaart
Een deel van de Nederlandse chartervloot zal met arrangementen aanwezig zijn. Sail-voorzitter Arie Jan de Waard vertelt dat na intensief overleg tussen Sail, de beroepschartervaart en het Nautisch Evenementen Bureau prijsafspraken voor de chartervaart zijn rondgekomen. ‘Wij hebben de schepen van het Nautisch Evenementen Bureau overgenomen onder de condities van de eventpartners: ze varen nu onder onze vlag.’ Er zijn inmiddels 42.000 groepsarrangementen verkocht en half juni start de verkoop van particuliere arrangementen.
Administratiekosten
Nieuw is dat privé-eigenaren van schepen groter dan 15 meter of met meer dan twaalf mensen aan boord 69,50 euro administratiekosten moeten betalen. Zij ontvangen een accreditatievlag met chip, die zij moeten voeren. Zonder vlag volgt er een naheffing van 1.500 euro plus 150 euro boete per opvarende.
Het is voor het eerst in de geschiedenis dat particuliere schippers ook moeten bijdragen aan het evenement. Sail-directeur Mitra van Raalten vertelt: ’Deze gelden worden gebruikt om de drukte in goede banen te leiden.’
De Waard zegt hierover: ’Met mijn vingers gekruist heb ik vorige keer soms staan kijken naar de vele bijna-ongelukken in de IJ-haven. Als je alles in de IJ-haven blijft persen, kan je voorspellen dat er schades ontstaan. We kunnen nu de haven afsluiten als het te druk wordt. Er zijn bij de vorige Sail geen persoonlijke ongelukken gebeurd, maar wel schades gevaren en dat willen we voorkomen.’
Onervaren vaarweggebruikers
Elke dag wordt ‘s avonds met een groots vuurwerk op het IJ afgesloten. ‘Voor de scheepvaart zal de snelheid op het IJ verlaagd worden en er zal een stremming zijn tijdens de vuurwerkshow’, vertelt havenmeester Janine van Oosten van Haven Amsterdam. ‘Veiligheid is onze uitdaging. Het aantal sloepen is sinds de vorige editie van Sail sterk toegenomen, evenals het aantal rondvaartboten en salonboten in Amsterdam’.
Daarnaast verwachten wij ook meer onervaren vaarweggebruikers op het water. Wij hebben zowel met de Sail-in als de Sail-out het gebied gestremd voor de beroepsvaart en het Noordzeekanaal wordt voor het overige vaarverkeer eenrichtingsverkeer.
‘Voor de veiligheid starten we eerdaags een campagne om de mensen bewust te maken om veilig te varen tijdens Sail 2015’, zegt Van Oosten. De persconferentie werd afgesloten met jongeren die daar een lied over zongen: ‘Varen op ’t IJ, hou je koppie erbij.’