‘Welke acties heeft u ondernomen/onderneemt u samen met het Havenbedrijf Rotterdam om de nieuwe terminals zo snel als mogelijk in bedrijf te hebben?’ Dat vraagt PvdA’er Albert de Vries aan minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. Aanleiding voor de vragen van Tweede Kamerlid zijn de onheilstijdingen over langere wachttijden voor de binnenvaart op de deepsea-terminals op de Maasvlakte.
De Vries haalt onder meer de brandbrief aan die het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart en de Vereniging van Nederlandse Inland Terminal Operators begin deze maand naar de minister stuurden. ‘Op welke wijze geeft u invulling aan het verzoek van CBRB en VITO om (1) een probleemanalyse uit te werken, (2) te zoeken naar oplossingen, (3) erop toe te zien dat onvermijdelijke schade wordt geminimaliseerd en (4) te zorgen voor juiste informatie over schade die het achterland lijdt’ als de wachttijden voor de binnenvaart regelmatig oplopen tot vijf à zes dagen?
Betuweroute
De Vries wil ook weten of de langdurige congestieproblemen gevolgen hebben voor de concurrentiepositie van de Rotterdamse haven en of Schultz van Haegen maatregelen nodig vindt om de schade te beperken? Hij vreest dat verladers toch weer vaker voor vrachtvervoer over de weg zullen kiezen. Hij oppert om tijdelijk meer gebruik te maken van de Betuweroute om zo de toestroom aan containers op te vangen.