Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu heeft vandaag met het bedrijfsleven en kennisinstellingen de Safety Deal LNG getekend. Hiermee leggen de partijen verenigd in het Nationaal LNG Platform vast dat zij zich gezamenlijk inspannen voor een veilig transport en gebruik van het vloeibare aardgas in Nederland. Dat doen zij via het Nationaal LNG Veiligheidsprogramma.
LNG is schoner dan traditionele transportbrandstoffen en draagt bij aan het beperken van luchtvervuiling, zoals fijnstof. Motoren die op LNG draaien zijn bovendien stiller. De in 2012 gesloten Green Deal Rijn en Wadden was het startsein voor het gebruik van LNG in de Nederlandse transportsector. Zowel in de scheepvaart als het wegtransport.
Bunkerstations
Een voorwaarde voor grootschalig gebruik van deze nieuwe brandstof door binnenvaartschepen en vrachtwagens is dat dit op een veilige manier moet gebeuren, vinden alle betrokkenen. Het doel van het programma is dan ook om via kennisontwikkeling te komen tot passende regelgeving. Bijvoorbeeld over het verlenen van vergunningen voor gebruik en opslag van LNG door tank- en bunkerstations.
Niet belemmeren
Staatssecretaris Mansveld wil tegelijkertijd dat de voorwaarden aan bedrijven niet onnodig belemmerend zijn voor de transportsector. Nederland loopt volgens haar voorop in de toepassing van LNG en daarom is het belangrijk dat kennis en regelgeving samen met bedrijven, overheden, kennisinstituten en de brandweer tot stand komen.
In 2013 liet Mansveld de Tweede Kamer weten Safety Deals als onderdeel van het Programma Duurzame Veiligheid op te nemen. De Safety Deal LNG is een van de eerste voorbeelden hiervan.
Het Nationaal LNG Veiligheidsprogramma wordt gefinancierd door het ministerie van I&M (350.000 euro), het ministerie van Economische Zaken (350.000 euro), het ministerie van Veiligheid en Justitie (90.000 euro) en het bedrijfsleven (350.000 euro).