In de Rijncorridor is de binnenvaart van grotere betekenis dan het spoorvervoer. Dat blijkt uit een analyse door het Bundesamt für Güterverkehr (BAG), verricht in opdracht van het Verkeersministerie.
In de modal split scoort vervoer over water in deze regio’s beter dan vervoer over de rail. De hoge ladingvolumes op de Rijn zijn vooral te danken aan het achterlandvervoer uit Rotterdam en Amsterdam.
Dat geldt dan met name voor import naar de regio Duisburg. Bij de export valt de grote hoeveelheid goederen vanuit de regio Düsseldorf naar de Nederlandse zeehavens op.
In de studie stelt het BAG dat de binnenvaart in negen van de tien goederensoorten het meeste vervoert. Ook in het containervervoer wint vervoer over het water het van het spoor, al is dat nipt.
Niet verrassend, wel veelzeggend
Het is allemaal niet verrassend en evenmin spectaculair. Maar de uitkomsten zijn daardoor niet minder veelzeggend.
Voorzitter Rainer Schäfer van het Bundesverband Öffentlicher Binnenhäfen (BÖB) ziet er in elk geval de bevestiging in dat een goe dpresterende binnenvaart voorwaarde is voor alternatieve logistieke ketens. ‘De gegevens van BAG tonen overweldigend aan welk belang de Europese vaarweg Rijn voor ons en onze buren heeft. Tot het vaarwegensysteem behoren echter ook de zijrivieren, kanalen en havens met hun trimodale verbindingen. Hier zien we noodzaak tot daadkracht zodat we in het gehele systeem de 50 procent aan reservecapaciteit kunnen benutten die nog voorhanden is.’