‘Eureka is een blijde uitroep als iemand een moeilijke opgave heeft opgelost. De nadruk ligt op het resultaat zelf, en niet zozeer op de activiteit die tot het resultaat leidde’, aldus Wikipedia! De geschiedenis leert dat Archimedes nadat hij zittend in bad de naar hem genoemde wet had ontdekt door de straten van Syracuse rende en Eureka uitriep. Bij mts Eureka ligt eveneens de nadruk op het resultaat. Het blijft verbazen dat zo’n ijzeren schip zo veel draagvermogen heeft.
Niettemin is de euforie die Archimedes uitte bij de eigenaars niet merkbaar. Wegens malaise in de business is de trots om een nieuwe tanker te realiseren verstild. Nieuwe tonnage aan de markt toevoegen wordt niet langer als feestelijk ervaren en dwingt tegenover collega’s tot bescheidenheid. Maar wat als de financiering rond is en het ligt in je vermogen om ondanks het financieringsembargo van banken een splinternieuwe tanker te bouwen die veel goedkoper is en dus beter exploitabel dan alle vorige? Ondernemers laten zo’n kans niet liggen!
Matig trots zijn is een vanzelfsprekendheid, immers wie was dat niet toen de fles aan scherven sloeg tegen zijn eigen schip!
Met de paplepel ingegeven
De Eureka van Universe Shipping GmbH uit Duisburg heeft 15 januari voor Lloyd’s proefgevaren. Op 23 januari is het schip opgeleverd. Universe Shipping in Duisburg is in mei 2014 opgericht.
Aan boord van deze gesoigneerde type Jetrunner komen we kapitein Bart ter Stege tegen. Hij is splinternieuw bij Universe Shipping. Bart is 27, een vlot en aimabel type, bemoeide zich de laatste weken verdienstelijk met afbouw en is hartstikke trots als jonge kapitein zo’n nieuw schip onder z’n…te krijgen.
Gisteren gaan varen, Bart? ‘Nou nee, aanvankelijk had ik een opleiding in het toerisme gekozen maar heb dat onderweg gewisseld voor zeg maar watertoerisme. Ik begon bij mijn vader op het voordek. Haalde m’n papieren en uiteindelijk voer ik als kapitein in schema tegenover m’n vader. Varen en met een tanker omgaan heb ik van hem geleerd. Na een paar jaar tweede kapitein wilde ik mijn vleugels uitslaan en voila: nu met de Eureka op pad. Ik heb er zin in!’
Jim Haakman, zo’n zes jaar geleden als matroos bij Universe begonnen, staat eveneens als kapitein in schema aan het roer. ‘De inbouw liep als een trein’, volgens Jim. Met een korte training bewees mts Eureka “de match van proefvaart en EBIS” aan te kunnen. Op 23 januari stapte de laatste technicus van boord en vertrok mts Eureka uit Dordrecht naar de terminal met de vlag van GEFO in top.
Barge control
De Eureka is geen schip van superlatieven, maar van doordachte functionaliteit, universeel inzetbaar en uitgerust met uitstekende techniek, gebouwd voor kanaal en rivier, kortom een “speler” in het Universe-team. De afmetingen van deze type C-tanker zijn 110 x 11,45 meter. Onvolkomenheden zijn eruit gefilterd door de tijd. Het mooie model, de afwerking en kwaliteit springen in het oog.
Caterpillar zet de Eureka in beweging. Een Cat C18 in het voorschip staat er voor het pompbedrijf en de kopschroef van Verhaar. In de Kampers-stuurhut navigeert Alphatron. Het schip heeft acht tanks en een gelijk aantal Marflex-deepwell-pompen. Veka Piping installeerde een enkelvoudig leidingsysteem. Werkina realiseerde de elektrische installatie en plaatste equipment. Dolderman was verantwoordelijk voor de gehele achter- en voormachinekamer.
Wie de contactsleutel van deze Eureka omdraait, merkt al snel dat Verveer Scheepsbetimmeringen erin geslaagd is het volume van deze Caterpillar te temmen. Dockmarks Belettering is allround van de partij in de snelle reclamewereld waarin je moet innoveren om de vaart erin te houden en future proof te blijven. Voor de veiligheid wordt gewerkt met de recente update van Emprove, waarin Barge Control scheepszaken aan de pc toevertrouwt. Zoals administratie, veiligheid, onderhoud en certificaten.
Er is onder andere een gebruikersoptie aan de software toegevoegd zodat er op kantoor ingelogd kan worden. Vervoer over de Europese binnenwateren heeft namelijk te maken met zowel lokale, nationale als internationale regelgeving, normen en eisen van opdrachtgevers. Voor een binnenvaartondernemer is het ondoenlijk dit allemaal op een goede manier bij te houden. Het lukt slechts als je net, zoals Steve Jobs ‘hungry and curious’ blijft!