Vanwege vertragingen bij de afhandeling van containers bij ECT voert ook Contargo een congestietoeslag in. Voor boekingen op binnenschepen met een vast vaarschema rekent de operator vanaf 1 augustus een toeslag van 15 euro in per container die in Rotterdam wordt overgeslagen. Eerder besloten Van Uden 5,65 euro extra per TEU in rekening te brengen en Danser 5,25 euro.
Sinds half april moeten de binnenschepen van Contargo in de zeehaventerminals van Rotterdam steeds langer wachten op behandeling. Doorlooptijden van 50 uur en uitschieters van 90 uur komen regelmatig voor, aldus de containeroperator. Dit gooit de vaarschema’s flink in de war. Gemiddeld zijn de doorlooptijden een derde langer. Een vijfde van de exportcontainers kan door gebrek aan capaciteit niet bij de geplande terminal gelost worden. In plaats daarvan moeten ze met een vrachtwagen naar de plaats van bestemming gebracht worden, wat veel omslachtiger en duurder is.
Extra scheepsruimte gecharterd
‘We hebben extra scheepsruimte gecharterd om onze vaarschema’s te kunnen aanhouden en vechten elke dag voor onze klanten om een snelle afhandeling’, zegt Marcel Hulsker, één van de directeuren van Contargo Waterway Logistics.
Met de toeslag financiert Contargo een concept om de doorlooptijd bij zeehavens flexibeler te maken. Hierbij hoort ook de uitbreiding van de vloot en een onvolledige belading van de schepen.
‘Wij willen onze klanten een goed en betrouwbaar product aanbieden. Om ondanks vertragingen in de haven van Rotterdam de afgesproken data te kunnen aanhouden, vragen wij onze klanten om zo vroeg mogelijk te boeken. Hoe meer vrijheid wij bij de planning hebben, hoe beter’, zegt Cok Vinke, eveneens directeur bij Contargo Waterway Logistics.
Contargo houdt ook de situatie in de haven van Antwerpen nauwlettend in de gaten. Omdat de vakantie net begonnen is, vreest het bedrijf ook daar vertragingen.