- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsExtra verkeersmaatregelen moeten vaarroute Lemmer-Delfzijl veiliger maken

Extra verkeersmaatregelen moeten vaarroute Lemmer-Delfzijl veiliger maken

- Advertentie -

Delen

Op 8 juli gaan extra verkeersmaatregelen in op de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl. Rijkswaterstaat neemt de aanvullende maatregelen om de veiligheid voor de beroeps- en recreatievaart op het Prinses Margrietkanaal, het Van Starkenborghkanaal en het Eemskanaal te vergroten.

De nieuwe verkeersmaatregelen zijn gebaseerd op onderzoek van Rijkwaterstaat. Ook wordt rekening gehouden met bevindingen op basis van recente aanvaringen op de route Lemmer-Delfzijl.
Het eigendom en het beheer van de vaarweg is sinds 1 januari in handen van het Rijk. Na ernstige ongevallen op de vaarweg in 2013 en recente aanvaringen tegen bruggen wilde Rijkswaterstaat meer inzicht krijgen in de veiligheidssituatie en heeft daarom onderzoek gedaan en gesprekken gevoerd met betrokkenen.
Gedurende het hele vaarseizoen zijn er regelmatig handhavingsacties op het gebied van vaarsnelheid en de naleving van de verkeersbesluiten, kondigt Rijkswaterstaat aan.

Bruggen
Dat leidt nu tot extra verkeersmaatregelen voor de recreatie- en beroepsvaart om de veiligheid te vergroten. Voor de bruggen Kootstertille, Schuilenburg, Burgum, Oude Schouw, Uitwellingerga en Spannenburg betekent dit met ingang van 8 juli het volgende:

• Klasse Va-schepen (schepen van 110 bij 11,40 meter met een gewicht van maximaal 3.000 ton) en duwstellen mogen voortaan alleen onder het vaste, brede deel van deze bruggen doorvaren
• Klasse Va-schepen en duwstellen mogen niet meer gelijktijdig passeren bij de vaste overspanningen van de bruggen
• Bij de bruggen geldt een snelheidsbeperking van 6 kilometer per uur
• De scheepvaart wordt hierop extra geattendeerd door middel van borden langs de vaarweg

Rechteroever
Per 15 juli gaan voor de recreatie- en beroepsvaart op de hele hoofdvaarweg van Lemmer tot Delfzijl verkeersmaatregelen is die al op het Prinses Margrietkanaal golden. Nu zijn ze ook van kracht op het Van Starkenborghkanaal en het Eemskanaal:
• Alle schepen hebben een motor of een motor stand-by en kunnen minimaal 6 kilometer per uur varen
• Het is verplicht om langs de rechteroever te varen
• Het is verboden te laveren op de hoofdvaarweg
• Bij slecht zicht zijn gebruik van aanwezige marifoon en radar verplicht

Rijkswaterstaat heeft daarnaast het voornemen om het gebruik van een kopbesturing verplicht te stellen voor alleenvarende motorschepen, duwstellen en een gekoppeld samenstel van meer dan 90 meter lengte.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -